Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

EU-seminarium om barnreklam och våld i rutan

Publicerad: 7 Februari 2001, 08:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Skydd av barn och unga i det nya medielandskapet är temat för ett expertseminarium som Kulturdepartementet anordnar nästa vecka. Seminariet arrangeras inom ramen för Sveriges ordförandeskap i EU och bland annat ska tvreklam riktat mot barn diskuteras.


Seminariet Barn och unga i det nya medielandskapet äger rum den 12-13 februari,

där olika branscher möts för at diskutera en gemensam gräns för skadligt

medieinnehåll för barn och ungdomar. Seminariet samlar 200 representanter från

annonsör- och reklambranschen, den audiovisuella industrin, barn- och

konsumentorganisationer, tjänstemän från europeiska myndigheter samt forskare

EU. De branscher som berörs är främst tv, digitaltv, internet, datorspel och

tvspel.

Frågan om tvreklam riktat mot barn ska tas upp. Barnreklam har blivit en svensk

profilfråga i och med det svenska barnreklamförbudet.

På EU-nivå går åsikterna isär, en del länder menar att reklam helt ska bekosta

barnprogrammen och att det ger högre programkvalitet medan andra anser att det

är tvärtom. Kommissionären för utbildning och kultur, Vivianne Reding, har

kallat barnreklamförbud för "ett religiöst påfund från Sveriges sida", berättar

Gunilla Thorgren, statssekreterare på Kulturdepartementet. Gunilla Thorgren är

ändå hoppfull:

- I början var vi nog rätt så ensamma i Sverige om att driva frågan, men jag

tycker det verkar som att fler och fler inom EU blir intresserade av att ha ett

barnreklamförbud i tv, säger Gunilla Thorgren.

Hur ska Sverige agera i frågan?

- Alla beslut är nationella, så det handlar mer om att komma fram till lika

synpunkter så att länderna drar åt samma håll.

Kommissionen har tillsatt en utredning om barnreklam som skulle varit färdig

till seminariet men som tar längre tid än väntat. Under seminariet kommer det

att rapporteras från utredningen.

Förutom barnreklamfrågan diskuteras skydd av barn och unga i det nya

medielandskapet som olika former av filter som ger föräldrar möjlighet att

välja vad deras barn ska se och inte se på digitaltv och internet samt vilket

ansvar föräldrar, skolan eller politiker ska ha.

Malin Modh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.