Nyheter
EU-parlamentet diskuterar könsdiskriminerande reklam
Publicerad: 2 september 2008, 07:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
I kväll debatterar EU-parlamentet ett betänkande från den svenska parlamentarikern Eva-Britt Svensson. Hon vill att länderna bildar nationella medieövervakningsorgan med en särskild jämställdhetsavdelning.
MS
Martin Schori
I Sverige har frågan om könsdiskriminerande reklam debatterats flitigt under flera år. Diskussionen tog ordentlig spinn när före detta statsministern Göran Persson tillsatte en utredning om förbud. Utredningens slutsats var att diskriminering bör kriminaliseras, men då hade svenska folket redan röstat bort den röd-gröna regeringen. Alliansen valde att inte gå vidare med frågan.
Istället har branschen nyligen infört självsanering i form av en Reklamombudsman.
I kväll ska alltså frågan upp på EU-parlamentets bord. Omröstning väntas imorgon. Eva-Britt Svensson har författat ett betänkande som efterlyser en uppförandekod för reklam, som går ut på att jämställdheten mellan kvinnor och män ska respekteras i reklamen.
"Europaparlamentet uppmanar medlemsstaterna att inrätta nationella medieövervakningsorgan med en särskild jämställdhetsavdelning och särskilda experter som kan ta emot klagomål från allmänheten, dela ut jämställdhetspriser till personer som är verksamma inom medier och reklam, studera och rapportera om hur kvinnofrågor behandlas i medierna samt regelbundet och systematiskt övervaka medieinnehållets könsbilder", står det i betänkandet.
Betänkandet röstades igenom i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män. 19 ledamöter röstade för, fem emot och sex avstod.