Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

EU-förslag kan försvåra för e-postreklam

Publicerad: 14 December 2001, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

EUs ministerråd har beslutat om en gemensam ståndpunkt kring e-postreklam. Annonsören måste få mottagarens medgivande innan utskick. Inom ett år beräknas en lag vara stiftad i Sverige.


Ministerrådets förslag är en så kallad mjuk opt-in-lösning. Det innebär att

avsändaren av e-posten måste ha fått mottagarens samtycke för att få skicka sin

reklam. I Sverige gäller idag regeln att en annonsör måste sluta med sina

utskick om konsumenten uttryckligen begär det, men kan skicka utan föregivet

samtycke.

Det enda undantaget i det nya förslaget är om det finns en redan etablerad

relation där kunden sedan tidigare har köpt en vara eller tjänst.

Vidare blir spamming, utskick där avsändaren inte avslöjar vem han eller hon

är, totalförbjudet. Dessutom måste alla utskick innehålla en adress dit

mottagaren kan skicka en begäran om att slippa ytterligare kommunikation med

annonsören.

Förbudet gäller både e-post och SMS som bärare av reklambudskapet.

- Jag känner en viss pessimism till att det här sker. Det kan orsaka en negativ

utveckling för mediet som annonsbärare. Vi förordar opt-out tillsammans med ett

preferenssystem, säger Jan Fager, förbundsjurist på Annonsörsföreningen.

Han tror inte heller att EU-förslaget får bukt med de problem som förslaget är

tänkt att lösa.

- Opt-in-förespråkarna vill komma tillrätta med spam och all oseriös

marknadsföring. Så kommer det inte att bli. Den typen av mail kommer till stor

del från regioner utanför Sverige och Europa, säger Jan Fager.

Han fortsätter.

- Det här lägger locket på för de seriösa men det hindrar inte de oseriösa

annonsörerna.

Det var i förra veckan som ministerrådet kom överens om en gemensam ståndpunkt

i frågan om e-postreklam. Inom två månader antas en andra läsning, där

parlamentet ska behandla ministerrådets förslag. Därefter stiftas nationella

lagar. Sverige beräknas få en lagändring inom drygt ett år.

- Det brukar ta cirka ett år innan medlemsländerna implementerar parlamentets

beslut i nationell lagstiftning. Det här är dessutom det femte och sista

direktivet i ett telekommunikationspaket så EU skyndar på hanteringen, säger

Hans Öjemark, departementssekreterare på Näringsdepartementet, som hanterar

delar av marknadsföringslagstiftningen.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.