Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

EU-beslut kan stjälpa Kia och säljnätverken

Publicerad: 21 November 2001, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Cookie-tekniken är nödvändig för säljnätverkens affär och branschorganisationen Kias arbete för en standard för internetmätningar. I tisdags röstade EU-parlamentet ja till ett förslag som kan reglera användandet av cookies kraftigt. EUs utspel kan innebära att både säljnätverken och Kias modeller behöva förändras.


- Spontant tycker jag att det är beklagligt, men vi känner oss ännu osäkra för

vad det innebär konkret, säger Ulf Modigh, ordförande i Kia.

Cookies består av textfiler från sajter och annonsörer som lagras i surfarens

dator. Med dessa kan cookieägarna se på vilka sidor du surfar, hur länge du

besöker varje sida, hur ofta du besöker den och liknande. Fakta som används av

internetannonssäljare för att beskriva hur populär en sajt är och vilka som

besöker den.

I Kias förslag för internetmätningar används cookies i den metodik som är tänkt

för trafikmätning. EUs förslag kan innebära att Kias arbete, bara ett par

månader efter att det presenterats, måste börja om. Men Ulf Modigh håller

hoppet uppe.

- Det EU ställer sig emot är att cookies kan vara ett hot mot den personliga

integriteten. Men man borde kunna hitta en väg framåt där vi både kan använda

tekniken för mätning och behålla integriteten, säger han.

På Microsoft säger Jens Gorne, produktchef för Windows, att tekniken för att

förhindra surfarens dator från att lagra cookies åt annonsörer redan finns. Men

någon gyllene medelväg har han svårt att se.

- Det går att ställa in vilka cookies man vill acceptera eller inte. Men det

finns inte olika nivåer i cookieanvändandet. Antingen stänger man av alla eller

vissa cookies, men en cookie är en cookie, säger han.

Adlink, ett av de största annonsnätverken på internet, använder sig idag av

cookies i sina annonshanteringsystem och vd Niclas Hallstedt ser vissa

nödvändiga förändringar om ett förbud mot cookies skulle införas.

- Rent konkret blir det en annan typ av annonsering. Det finns inte samma

möjlighet att annonsera med frekvens och liknande. De system som är vanligast i

Sverige använder sig av cookies och dessa måste då anpassas, säger han.

Men Niclas Hallstedt är liksom Kias Ulf Modigh vid gott mod.

- Det skulle inte vara någon direkt katastrof. Sättet vi annonserar på här i

Sverige kanske måste ändras, men våra kollegor i exempelvis Tyskland har jobbat

utan cookies tidigare och det fungerar bra, säger han.

Tisdagens ja från EU-parlamentet till ett förslag som reglerar

cookie-användningen fortsätter nu till EUs ministerråd. När ett beslut är att

vänta därifrån är ännu oklart. Flertalet lobbyorganisationer, bland annat under

ledning av Internet Advertising Bureau i Storbritannien, är aktiva i fallet.

Förslaget från EU är dock inte ett totalförbud. Cookies som används för att

genomföra eller underlätta överföringen av kommunikation är fortfarande

välkomna enligt förslaget.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.