Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Etisk sponsring ska ge KPA fler kunder

Publicerad: 7 December 2001, 13:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

KPA vill visa att företaget lever efter samma etiska riktlinjer i vardagen som när pensionsbolaget förvaltar kapital. Därför sponsrar KPA Hjärt-Lungfondens projekt Hälsans Stig och hoppas att det i förlängningen ska ge fler kunder.


I KPAs koncept ingår att företaget ska ta hänsyn till människa, miljö och

ekonomi i sitt agerande. Samarbetet med Hjärt-Lungfonden ska stötta det första

benet.

KPA och Hjärt-Lungfonden slöt avtal i slutet på november. Förhållandet är inte

baserat på en enskild påse pengar. KPA sponsrar vissa aktiviteter och de

marknadsföringsåtgärder som görs kring dem. I första hand handlar aktiviteterna

om invigning av nya vandringsleder i Hjärt-Lungfondens regi, så kallade Hälsans

Stigar.

- Vi vill i och med det här kommunicera samma sak som fonden: att folkhälsan

måste främjas, säger Carina Ahlberg, pr-ansvarig på KPA.

De första insatserna kommer under våren och samarbetet mellan fonden och KPA är

löpande.

Hittills har KPA legat lågt med sponsring men företaget tog tidigare i år ett

beslut om en affärsmässig sponsorstrategi. Därmed är sponsring från och med nu

en del av KPAs mediemix och målet är att i slutändan få fler kunder. I första

hand handlar det dock om att stärka imagen.

KPAs målgrupp är kommuner och kommunanställda och den lokala prägeln på

Hjärt-Lungfondens Hälsans Stig-projekt var viktig. Undersökningar bland kunder

och potentiella kunder visar också en önskan om att KPA ska leva som företaget

lär.

- Det är viktigt att vi kommunicerar att vi även agerar etiskt i övrigt, utöver

kapitalförvaltningen, och Hälsans stig är perfekt för det, säger Carina Ahlberg.

Några affärsmässiga mål är inte satta på grund av att samarbetet är så nytt,

men det ligger på dagordningen enligt Carina Ahlberg. På dagordningen ligger

även framtida marknadföringsinsatser som efter årsskiftet ska exponera KPA i

print, utomhus och direktreklam till pensionsbolagets 800.000 kunder.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.