Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ETC bakom LOs valkampanj

Publicerad: 16 April 2002, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

LOs valkampanj ska få medlemmarna att börja diskutera politik på jobbet. Kampanjen, som går loss på tio miljoner kronor, har utförts med konsulthjälp av tidningen ETCs chefredaktör Johan Ehrenberg.


Kampanjen har sedan i början av april gått riksträckande utomhus. Med ett uppehåll på någon vecka rullar kampanjen fram till sommaren. Utomhuskampanjen kompletteras med ett valpaket som kan beställas av LOs 225.000 förtroendevalda på arbetsplatserna.

Mediehuset ETC har gjort en del copy-jobb och grafisk produktion. I arbetsgruppen sitter tidningen ETCs chefredaktör Johan Erhenberg som konsult, ett minst sagt ovanligt uppdrag för en chefredaktör.

- Om inte ETC produktion gör jobb åt dessa stora kunder får vi inga pengar

som gör att vi kan ge ut egna radikala medier. Som kund är väl dessutom fackföreningsrörelsen det minsta problemet. Vi har ju en gemensam värderingsgrund. Vilket en del andra av våra kunder inte delar, till exempel Ericsson, säger Johan Ehrenberg, som också säger att han inte gör någon hemlighet av att ETCs mediasatsningar finansieras genom reklam och konsultationsjobb

LO har också tagit fram ett nyhetsbrev för alla som vill engagera sig. I kampanjen ingår även en kampanjsajt som webbyrån Zeitung har utvecklat.

De förtroendevalda är huvudmålgruppen för kampanjen, berättar LOs informationschef Tomas Rudin.

- I första hand vänder vi oss till de förtroendevalda, men även till alla som är politikintresserade på arbetsplatsen. Vi vill också visa landets politiker vilka frågor som våra medlemmar anser viktiga.

Syftet är att aktivera de två miljoner medlemmarna.

- Vi vill öka engagemanget på arbetsplatserna och få igång diskussionen i fikarummen vilket leder till ett ökat valdeltagande bland LO-medlemmarna. Men vi har inga mål i siffror.

Kampanjen bygger på en enkät som LO gjorde bland 27.000 av de två miljoner medlemmarna. De fick svara på vilka frågor de ansåg vara viktigast. De 14 viktigaste frågorna ligger till grund för LOs valkampanj, av dessa används fem i själva utomhuskampanjen.

- En fråga som var lite överraskande var skolfrågan, den är inte särskilt facklig, säger Tomas Rudin.

Enkäten mynnade ut i en kampanj med payoffen är "Jag är stolt - men inte nöjd". Denna kopplas med en bild på en person som motiverar varför frågorna är viktiga och varför Socialdemokraterna är det bästa partiet.

Vilka reaktioner har ni fått?

- Mycket positiva. Folk känner igen sig. Materialet väcker debatt så det känns klockrent, säger Tomas Rudin.

Har ni märkt av era politiska motståndare?

- Inte ännu. Men det kommer, säger Tomas Rudin.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.