Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Etat Control ska pressa mediebyråerna

Publicerad: 29 Mars 2001, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Tyska Etat Control, som har som affärsidé att kontrollera hur mediebyråerna sköter sig, har i det dolda kört igång i Sverige.


I Sverige representeras Etat Control av Jonas Malm, tidigare Mediacom, och

Fredrik Kinge från Mediataktik. De båda har fått hjälp att komma igång av

Ulrich Boyer, styrelseordförande i A-comägda Mediataktik. Etat Control sitter

också inhysta hos A-com i stockholm. Det rör sig dock inte om en

A-com-satsning, enligt Ulrich Boyer.

- Jag har bara hjälpt dem att komma igång, säger han. Jag var tidigare delägare

i Etat Control i Düsseldorf. Så länge vi är ägare av de största medieköparna

så är det tveksamt om vi ska hålla på med auditing.

Etat Control har huvudkontoret i Düsseldorf. Den svenska etableringen är

företagets första utanför Tyskland.

Affärsidén är att systematisera och effektivisera annonsörernas medieköp.

- Vi vill hjälpa kunderna tjäna pengar. En av våra kunder som omsatte 1,4

miljarder kronor lyckades spara 14 procent. Många svenska kunder skulle nog

kunna tänka sig det också, säger Jonas Malm, konsult på Etat Control.

Målgruppen är de stora annonsörerna.

- Våra centraleuropeiska kunder har en medieomsättning på fem miljarder kronor

tillsammans.

Fungerar ni ungefär som Media Audits som reviderar mediebyråernas tv-köp?

- Vi vill inte jämföra oss med dem överhuvudtaget. Vi har självklart ingen pool

med annonsörer utan jämför medieköpen på ett mer statistiskt säkerställt sätt.

Vi tar ett större helhetsgrepp och jobbar inte med konkurrerande kunder. Och vi

jobbar med alla medier inte bara tv.

Varför ska man som annonsör använda Etat Control när man redan har en mediebyrå?

- Vi kan se till att mediebyråerna verkligen excellerar. En mediebyrå har en

otrolig kapacitet som många kunder inte utnyttjar. En del kunder använder sig

av mediebyråer bara för att köpa media. Men de kan göra andra saker som

konkurrentanalyser och hålla koll på tracking.

Har ni någon svensk kund?

- Vi pratar aldrig om våra kunder.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.