Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ericsson: "Vi ska jobba mer med sociala medier"

Publicerad: 6 maj 2009, 13:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Ericssons globala chef för intern- och marknadskommunikation berättar om varför Digitas fick stryka på foten till förmån för Lowe Brindfors och om bolagets nya marknadsföringsplaner.


I går stod det klart att det blir Lowe Brindfors som kammar hem mångmiljonuppdraget som global huvudbyrå för Ericsson. Digitas, som haft uppdraget i fem år, tappar därmed en viktigt kund.

Helena Norrman, global chef för intern- och marknadskommunikation på Ericsson, är förtegen om vad byråbytet betyder för b2b-jättens kommunikation. Men att internet, och sociala medier, kommer att spela en allt viktigare roll i bolagets marknadsföring, avslöjar hon dock.

- Vi jobbar väldigt lite med traditionell annonsering sedan länge. Nu tittar vi hur vi, som b2b företag, kan bredda vår kommunikation online och jobba mer med sociala medier. Där kommer vi att se förändringar.

Exakt vilka satsningar som Ericsson planerar på området vill Helena Norrman inte avslöja.

- Jag kan bara säga att vi tittar på hur vi kan nå våra mål, och målgrupper, genom sociala medier. Vi experimenterar med en del olika saker. Man får pröva sig fram.

Lowe Brindfors fick uppdraget delvis på grund att de är starka på onlinemarknadsföring, men också för att de har en stark bas i Stockholm, säger hon.

- Vi kände att vi ville ha en byrå som baseras i Stockholm, som vi kan träffa ofta och ha ett nära samarbete med här. Det är inte helt enkelt när huvud-huben, som i Digitas fall, finns i London.

Ericsson presenterade nyligen ett resultat efter skatt på 1,8 miljarder kronor för det första kvartalet 2009. Under samma period i fjol var samma siffra 2,6 miljarder kronor.

Hur påverkas er marknadsföringsbudget av lågkonjunkturen?

- Vi har sedan länge ett arbetssätt på Ericsson som vi kallar för "operational excellence" vilket handlar om att göra saker så enkelt som möjligt, göra rätt från början och alltid få ut så mycket som möjligt för våra pengar. I den rådande konjunkturen är det extra viktigt, men långt från något nytt för oss.

- Det blir ingen dramatisk bromsdragning från oss även om alla delar av företaget ser över sina kostnader vilket kommunicerades under förra året. I huvudsak blir det business as usual.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.