Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ericsson till attack mot Blåtand

Publicerad: 9 Juni 2000, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Ericsson vill bygga Bluetooth som varumärke. Men allt fler använder svenska "Blåtand" när de pratar och skriver om den nya trådlösa tekniken.


Personalen har internt uppmanats att inte använda "Blåtand". Ericsson-anställda

har också skickat brev till redaktionerna på bland annat Aftonbladet och Dagens

Industri och bett redaktionerna sluta skriva "Blåtand". Ericsson, som har

registrerat Bluetooth som varumärke, gillar inte läget.

- Det här är inte bra, säger Mikael Westmark, pressansvarig på Ericsson. Kan

folk skriva Windows 95, kan de väl lära sig skriva Bluetoth också.

Han säger att Ericsson diskuterar saken, men inte planerar någon kampanj som

ska lära journalisterna att undvika

det-där-svenska-ordet-för-den-där-vikingakungen.

- Vi vill inte gå ut med några pekpinnar. Det har jag sett allt för många

dåliga exempel på, säger Mikael Westmark.

Bluetooth är en standard för trådlös kommunikation på korta asvtånd.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.