Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Erasmus muggar stärkte studentkampanjen

Publicerad: 6 Februari 2009, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Utbytesprogrammet Erasmus rullade ut ett nytt kampanjkoncept i höstas, som ska få fler att studera utomlands. Reklammätningen visar att de städer som har sämre möjligheter till trafikreklam kunde nå samma obsvärden med kampanjmuggar.


Blomquist Annonsbyrå fick i uppdrag av Internationella Programkontoret att se över kommunikationen för det europeiska studentutbytesprogrammet Erasmus.

- Vi ville skapa associationer till Erasmus genom att personifiera honom och göra honom till en person som sticker ut, säger Hanna Wineus, projektledare på Blomquist Annonsbyrå.

Kampanjen gick rikstäckande under oktober-november i fjol. Målgruppen var studenter vid högskolan. Kampanjen gick med annonser i People, Rodeo och Studentliv. I Stockholm och Göteborg syntes den med trafik- och utomhusreklam, men för att kompensera bristen på trafikreklam övriga studentstäder marknadsfördes Erasmus med kampanjmuggar på Crowds caféer i anslutning till campus i alla studentstäder.

- Vi vet att utomhusreklam funkar väldigt bra på ungdomar. Det som är intressant i den här mätningen är att vi såg att muggarna kunde kompensera för den uteblivna utomhusreklamen när man räknade ihop nettoobservationen, säger Hanne Larssen, vd för analysföretaget Arne K Larssen.

Arne K Larssen har utfört kampanjmätningen, som baserats på 380 studentintervjuer i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund. I Stockholm gav printkampanjen en observation på 61 procent, medan siffran var 19 respektive 23 procent i Malmö och Lund som hade mindre utomhusreklam.

Tittar man istället på observationen av muggarna var den 58 respektive 51 procent för Malmö och Lund, medan bara 11 procent av Stockholmsstudenterna observerade muggen. Totalt blev nettoobservationen ungefär densamma för alla städerna i mätningen - mellan 59 och 64 procent.

Nackdelen med att använda muggar är att de har mindre yta för budskap, säger Hanne Larssen.

- Slutsatsen är inte att man kan utesluta utomhusreklamen. Muggarna har inte plats för lika mycket information, så det var svårare för intervjupersonerna att veta vem som var avsändare och de medförde lägre reaktionsvärden, säger hon.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.