Engagemang tar fart som betalmodell för influencers

I IAB:s nya studie svarar byråer, säljbolag, annonsörer och influencerbolag på vilken betalmodell som används mest frekvent.

Engagemang som betalmodell vid influencersamarbeten kommer att bli vanligare i framtiden. Det visar IAB:s nya studie om influencer marketing.

Enligt undersökningen är den vanligaste betalmodellen när det gäller influencer marketing idag fast pris och cpm. Hela 97 procent uppger att fast pris är vanligt. Dock så har bara 45 företag – byråer, säljbolag, annonsörer och influencernätverk – deltagit i undersökningen, vilket gör att den inte är statistiskt säkerställd. Däremot kan den ge en fingervisning om utvecklingen.

På frågan om vilka betalmodeller som kommer att vara vanligast framöver uppger 75 procent att engagemangsmodellen kommer att vara vanlig. Cpm kommer vara den allra vanligaste betalningsmodellen uppger samtliga svaranden, medan 83 procent anser att fast pris kommer att vara vanligt framöver.

Läs mer om studien och vad branschen säger om resultaten i Dagens Media Insikt, vecka 6. 

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2019-02-13 10.00

Dela artikeln: