Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Energy utmanar Onico

Publicerad: 7 November 2008, 15:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Rebel Tobacco drar den här veckan igång lanseringskampanjen för sitt nikotinfria snus, Energy. Huvudkonkurenten är Swedish Matchs Onico. Målet är att ta 20 procent av marknaden inom ett år.


Kampanjen går dels i fackpress för att få handlare att ta in produkten. Mot konsumentsidan är kampanjsajten Snusutmaningen basen.

- Vi utmanar besökarna att sluta snusa. Man kan också skicka utmaningen till vänner och bekanta, säger Marcus Viklund, marknadschef på Rebel Tobacco.

Genom att registrera sig så förbinder sig konsumenten att sluta eller dra ner på snusandet med hjälp av Energy. Huvudvinsten i tävlingen bestämmer vinnaren själv, genom att beskriva drömvinsten. Bäst motivering vinner. Energy ska ta 20 procent av marknaden.

- Ambitionen är att nå den marknadsandelen under 2009. Samtidigt vill vi också utöka marknaden, säger Marcus Viklund.

Är det rimligt med tanke på det medietryck Swedish Match har för sitt nikotinfria alternativ, Onico?

- Det tror jag. Allt handlar inte om hur mycket pengar man öser in på marknadsföring. Vi har en bra produkt och genom den här kampanjen hoppas vi att ryktet sprider sig från mun till mun.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.