Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

"En unik möjlighet"

Hans Skarplöth om beslutet att lämna Viasat efter sju år för att bli vd ATG.


Publicerad 2012-10-02 06:44
Uppdaterad 2015-12-06 14:09

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:

Hans Skarplöth har valt att lämna sin tjänst som nordisk betal-tv-chef på Viasat för att istället ta vid som vd på ATG. Till dagensmedia.se säger han att beslutet delvis grundas på ett gediget sportintresse.

– Det är en unik möjlighet för mig som är sportintresserad att göra något helt nytt i en roll som jag tror kommer bli kanonkul. Men samtidigt som det är nytt så tangerar det saker jag gjort på Viasat, som att konceptualisera bland annat motor, ishockey och golf, säger han till dagensmedia.se.

Trots att Hans Skarplöth ser vissa utmaningar med den nya tjänsten, så säger han också att detta är en del av attraktionskraften.

– ATG har ju en minskad omsättning och jag älskar ju liksom att ta mig an sådana utmaningar. Sedan är det svårt att säga vad och hur. Jag är extremt resultatorienterad, säger han.

Hur känns det att lämna mediebranschen?

– Om man ser på branschen som helhet så finns det både plus och minus. Om man ser på MTG så känns det jättetråkigt och tungt. Det jobbigaste är att lämna människor jag tycker om och produkter jag gillar.

Vad tar du med dig från din på MTG?

– Allt vi har gjort med sporten och den resa som vi påbörjat med Viasat Film. Sedan finns det ett unikt driv och en anda som hos Visat och MTG där människorna gör allt i deras makt för att leverera resultat. Så jag skulle säga vikten av att jobba som ett lag och samlas kring en vision.

Tror du att du kommer att återvända till mediebranschen?

Man kan aldrig säga aldrig, men nu är jag fullt fokuserad på det som ligger framför mig. Jag ser det som en lång resa på ATG.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.