Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"En svensk How to Spend It"

Publicerad: 24 Juli 2002, 05:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Andreas Cervenka, nyhetschef på Ekonomi24, är dagens sommarpratare. Han frossar i konsumtionspressens flaggskepp, "de där härliga 150-sidespjäserna man hittar på Press-Stop, vars redaktörer aldrig skulle släppa in ett så töntigt ord som konjunktur".


Har jag inte hört det förut? Så fort det ska göras något nytt och kolorerat åt business-lounge-hållet dyker detta mantra upp, som om Breitling- och BMW-annonserna därmed redan vore hemma. Frågan är varför.

En svensk slösartidning måste nog nämligen skilja sig rätt mycket från den brittiska förlagan för att funka. För det första är mycket lite som förenar FTs Etonmän i London City med den svenska rosa tidningens kärnläsare, en småländsk plastföretagare i Kapp Ahl-kostym. Flärd är liksom inte nyckelordet. För det andra saknar vi en sann spenderarkultur i Sverige. To spend it, är inte okej, i alla fall inte så att det syns. Titta bara på förebilderna. Kamprad mumsar femkronorskorvar, 50-miljardersmannen Stefan Persson bor i en ordinär mellanchefsvilla i Djursholm och greve Gustaf Douglas går omkring i för korta byxor och säger saker som "man deformeras av mycket pengar".

Tacka vet jag Norge. Där vimlar det av excentriska self-made men som blivit miljardärer på allt ifrån fiskrens till vildsint spekulation i oljetankers. Tonen sätts av Kjell-Inge Rökke som inte skäms för att bära krokodilskor utan strumpor, förlänga den lokala flygplatsen för att ge plats åt sitt Boeing Business Jet á 400 miljoner eller bygga en "hytte" med 32 toaletter. Så har också Norge haft sitt magasin Kapital i många år.

Nej, den som vill ha äkta vara får gå utomlands. Själv frossar jag gärna i konsumtionspressens flaggskepp, de där härliga 150-sidespjäserna man hittar på Press-Stop, och vars redaktörer aldrig skulle släppa in ett så töntigt ord som konjunktur. I Unique Homes eller Leading Real Estate kan man snabbt scanna marknaden för spanska casas i La Jolla (200 miljoner kronor inklusive tiobilarsgarage) eller klassiskt franskt slott i Mougins, 50 miljoner kronor. I Show Boats International testas Delta Marines senaste, 147-fotaren La Grande Finale. Jag plockar också gärna upp senaste numret av Flying, för att hålla mig à jour med vilka privatjet som är mest prisvärda just nu. Ren science-fiction förstås. Men som läsning betydligt mer underhållande än någon svensk budgetvariant som riskerar att bli en trött blandning av Vi i Villa och Jaktjournalen.

Andreas Cervenka

andreas.cervenka@Ekonomi24.se

Mer om dagens sommarpratare:

Andreas Cervenka är nyhetschef och grundare av Ekonomi24. I höst tar han över som redaktionschef på Affärsvärlden. Tidigare har han bland annat varit på Dagens Industri och Finanstidningen.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.