Nyheter
"En pigg utmanare"
Publicerad: 30 september 2008, 09:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Digitala Medier, anser att nystartade Nyheter24 särskiljer sig från andra mediesajter. Kenneth Danielsson, vd på Wisely, och Emma Clason på Mindshare tror att Nyheter24 får det tufft. Mediacoms Jimmy Rodhelind efterfrågar rejäla besökssiffror.
Thomas Mattsson:
- Mitt spontana intryck är att Nyheter24 vill skilja ut sig från etablerade mediesajter, och det lyckas man med. Ingen vänsterspalt som marknadsledarna Aftonbladet.se, Expressen.se och DI.se har. Många bilder i puffarna, färgplattor och tydliga vinjetter.
Thomas Mattsson tycker dock att det är förvånande mycket luft i designen.
Om Nyheter24 kan utmana kvällspressen på allvar låter han vara osagt.
- Det är bra för alla med konkurrens men aktörer som DN.se, Svd.se och Nyhetskanalen.se har den senaste tiden blivit mycket bättre så det är redan många som vill utmana kvällstidningarna.
Kenneth Danielsson, vd på online-byrån Wisely, som också fungerar som en mediebyrå för nätet, är inte imponerad av Nyheter24.
- Sajten ser lite billig ut. Jag hade förväntat mig mer, något mer spännande. De har mycket jobb kvar att göra på artikelnivå. Det är mycket text men det är tyvärr inte speciellt roligt att läsa.
Kan de utmana kvällspressen?
- Tveksamt. Som en jämförelse kan man nämna Metros försök att etablera sig på nätet. De har med hjälp av sin tidning potential att driva massor med trafik till sin sajt med en rewritelösning men det har inte lyckats speciellt bra.
Även Emma Clason, chef för digitala medier på Mindshare lyfter upp Metro som exempel:
- Metro har haft svårt att skapa en räckvidd och i dag finns många starka varumärken inom nyheter, så Nyheter24.se står inför en tuff utmaning att ta en plats inom denna kategori. Men konkurrens är bra och vi ser gärna att det kommer fler utmanare till sajter som Expressen.se och Aftonbladet.se.
Jimmy Rodhelind, chef för digitala medier på Mediacom, tycker även han att det är positivt med konkurrens.
- En uppstickare av det här slaget kan förmodligen skapa mer okonventionella annonslösningar med advertorials och liknande. Nyheter24 har nämnt att de kommer att vara flexibla och det kan vara ett bra sätt att sätta press på de andra aktörerna, säger han.
Men för att kunna locka annonsörer tror Jimmy Rodhelind att Nyheter24 måsta upp i rejäla besökssiffror.
- Det är klart att det kommer att ta ett tag innan de blir att räkna med. I och med att de är en ganska generell nyhetssajt så tror jag inte att det räcker med 100.000 unika besökare, utan de måste snarare komma upp i minst 300.000 unika.