Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

En fjärdedel ratar adresserad dr

Publicerad: 19 November 2008, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

En fjärdedel av svenskarna ratar adresserad direktreklam. Samma andel för oadresserad direktreklam är en femtedel, visar Postens undersökning DR-monitorn.


Postens undersökning DR-monitorn kommer inte helt oväntat fram till att direktreklam är en viktig och bra kommunikationskanal. De 501 företagare som tillfrågats använder olika former av direktreklam i första hand för att få till nyförsäljning samt bearbeta existerande kunder. Sex av tio företag anser att miljön är viktig när de väljer marknadsföringskanal.

Undersökningen visar även hur 1.000 privatpersoner ser på att få direktreklam. Bland annat framgår det att en fjärdedel helt ratar adresserad direktreklam. Samma andel för oadresserad direktreklam är en femtedel.

- Det viktiga som framkommer i undersökningen är att båda sorterna är uppskattade kommunikationskanaler, säger Mikael von Ekensteen, chef för Posten direktreklam och fortsätter:

- Det går inte riktigt att jämföra de två eftersom baserna är olika. De som svarat angående oadresserad direktreklam är de som inte har nej-tack till reklam. Därav har man redan rensat bort de som absolut inte vill ha reklam.

Den viktigaste motivationen för att läsa direktreklam är enligt undersökningen att den kan innehålla erbjudanden som kan spara pengar. Den näst viktigaste faktorn är att reklamen "sticker ut".

48 procent av mottagarna uppger att de bläddrar igenom adresserad direktreklam och läser mer noggrant endast om reklamen intresserar dem. 14 procent uppger att de alltid direktreklamen. 13 procent uppger att de lägger undan sin oadresserade direktreklam för att läsa senare. 24 procent läser den inte alls.

Oadresserad direktreklam visar något bättre siffror. 56 procent uppger att de bläddrar igenom den och läser mer noggrant om de hittar något intressant. 13 procent läser alltid oadresserad direktreklam. 20 procent läser den inte alls och 10 procent sparar reklamen för att läsa den senare.

Undersökningen visar även att 90 procent av hushållen återvinner sin direktreklam.

Dr-monitorn görs av Postens DR-akademi och bygger på telefonintervjuer med 1.000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval mellan 18 till 74 år samt 501 telefonintervjuer med ett representativt urval av företag med årliga medieinvesteringar större än 500.000 kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.