Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

En av tre skippar effektmätningar

Publicerad: 29 November 2001, 10:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Var tredje företag har inte gjort någon mätning av sin marknadskommunikation det senaste året. Nio av tio saknar dessutom en skriven policy för kommunikationsmätningar. Det visar en ny undersökning från Annonsörföreningen.


- Det är uppenbart att det är ett problem när annonsörerna inte kvalitetssäkrar

sin kommunikation som i runda slängar omsätter 40 miljarder kronor, säger

Annonsörföreningens vd Anders Ericson.

Den nyligen genomförda undersökningen bland 200 av Annonsörföreningens 500

medlemsföretag visar att 30 procent inte har genomfört någon typ av

effektmätning, varumärkesundersökning, koncepttest, design- och

förpackningstest, förtest av reklam, eftertest eller test i fokusgrupp det

senaste året. Bara 14 procent har en skriven policy för kommunikationsmätningar

och 64 procent har inte ens diskuterat en policy kring kommunikationsmätningar.

Av de tillfrågade uppger 52 procent att reklambyrån är viktigaste

samarbetspartnern, medan bara 2 procent anger undersökningsföretaget som

viktigast.

Anders Ericson tror dock att mätningar av marknadskommunikation är på väg att

få en mer framskjuten position hos annonsörerna.

- Allt fler inser att man inte bara kan lita på magkänslan. I takt med att

kommunikationsfrågor flyttar upp till ledningsgrupperna kommer mätningsfrågorna

att prioriteras, säger han.

Undersökningen har genomförts av Marketwatch och bygger på telefonintervjuer

med marknadsansvariga på 183 företag som ingår i Annonsörföreningen.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.