Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

EM gör oväntad reklam

Publicerad: 21 Maj 2008, 11:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Möbelkedjan EM vill bryta mot traditionellt målgruppstänkande. Den nya kommunikationen vänder sig till alla som är intresserade av sitt hem. I morgon startar första kampanjen. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


- EMs syn på målgrupp har tidigare varit traditionsbunden, vi har tittat mycket på ålder och kön. Men de flesta människor har ett hem, och är intresserade av möblerna i hemmet även om de inte har ett påtagligt inredningsintresse, säger Ems marknadschef.

EM jobbar sedan årsskiftet med Industri Annonsbyrå, som tagit fram ett nytt reklammanér för möbelkedjan. Payoffen är Lite mera du och idén går ut på att placera möblerna på oväntade platser i kundernas vardag. Tv och dagspress är huvudmedier och kompletteras med populärpress och dr. Reklamfilmerna börjar med en närbild på en person i en möbel. När bilden zoomas ut visar det sig att personerna i de respektive filmerna inte befinner sig i hemmet utan i en idrottspublik, en marina och en kör.

- Vi utgår från kundens livsstil istället för produkterna. Utöver oväntade platser i reklamen använder vi även en del oväntade medier, som Hästmagasinet och Svensk Golf.

Tv-filmerna får i TV4, TV4 Plus och TV4 Fakta fram till mitten av juni, och kommer att upprepas under året i samband med månadsskiften.

EMs mediebyrå är Carat. Sedan årsskiftet samarbetar företaget även med pr-byrån Rita Platzer PR.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.