Elgiganten lockar köpsugna singlar via Tinder

Elgiganten tar hjälp av Tinder för att höja försäljningen under "Singles day". "Tinder passar väl med dagen", säger Jessica Wallin, kommunikations- och pr-ansvarig på Elgiganten.

På söndag är det inte bara fars dag, utan också “Singles day”. Dagen är en relativt nyetablerade dag som har kommit att bli allt viktigare för onlineshoppingen. 

Elgiganten drog nytta av dagen för första gången förra året, då tillsammans med “The Fat Jewish”. I reklamfilmen som släpptes i samband med “Singles day” förra året dejtar Instagramstjärnan olika elektronikprylar, till exempel en fritös och en hårtork.

I år har man valt att ta hjälp av komikern och influencern Johanna Norström och humorgruppen JLC. Förutom en kampanjfilm i tv satsar man främst på digitala kanaler. 

Det här året har Elgiganten dessutom för första gången valt att annonsera i dejtingappen Tinder. 

Annonsen dyker i appen upp som en “matchning”, men istället för att det är en person man matchat med så är det en Elgiganten-annons.

“Hitta din match på Elgiganten! Kanske det bästa erbjudandet du får idag”, lyder copyn. 

Jessica Wallin, kommunikations- och pr-ansvarig på Elgiganten, berättar att Elgiganten i Finland förra året annonserade på Tinder i samband med “Singles day”. 

– Det gick väldigt bra och blev väl mottaget, säger Jessica Wallin, till Dagens Media och fortsätter:

– Tinder passar väl med dagen med tanke på den heter “single day”, det finns en stark koppling såklart. Det är en relativt okänd dag så det är ett sätt för oss att nå ut och skapa kännedom och verkligen nå ut till rätt målgrupp. Det gäller att stå ut och förmedla budskapet snabbt och då är Tinder helt rätt. 

Jessica Wallin säger att det är för tidigt att dra några slutsatser från årets Tinder-kampanj men påpekar samtidigt att trafiken till "Single day"-sajten utklassar förra årets besöksstatistik. I skrivande stund är trafiken sju gånger så hög. 

– Förra året var första året för "Singles day", men även om det då var en ny företeelse som få kände till så dubblade vi vår försäljning. Vi räknar med att det kommer att växa ytterligare i år och att vår försäljning dubblas ytterligare från fjolårets starka siffror. Med den trenden kan "Singles day" bli lika stor som "Black friday" på sikt.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-07 13.37Uppdaterad 2018-11-07 13.44

Ämnen i artikeln: