Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Elevernas toa gick hem på centralstation

Publicerad: 15 Januari 2007, 19:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Nu är det avgjort hur besökarna bäst ska förmås att stanna 5 minuter extra på Stockholms Centra. Bland de vinnande bidragen från studenterna på Berghs fanns världens mest offentliga toalett.


De 150 eleverna som medverkade i tävlingen, fick en vecka på sig att utforma sina förslag. De arbetade i grupper där de fick pröva olika yrkesroller som finns på en reklambyrå. Vinnare är världens mest offentliga toalett, kristallkronan och terrassen.Många av bidragen handlade om att ta in naturen och lugnet på Centralstationen. Bland annat fanns förslag på ett akvarium i taket och att sätta ett stort träd inomhus, förklarar Nina Kiander stationschef på Jernhusen.

- Eleverna tvingade oss att tänka friare och bredare, nästan obegränsat. Vi lärde oss mycket, säger hon.

Tävlingen arrangerades av fastighetsägaren Jernhusen och tog fram förslag på Stockholms Centralstation kan göras till en bättre mötesplats.

Varje dag besöker 250.000 personer Centralstationen. Nina Kiander, på Jernhusen, berättar att 30 procent av dessa bara är passerande, som inte ska resa någonstans.

- Ingen förstår hur stort Jernhusen är. Inom fem år kommer city att förflytta sig hitåt, det kommer bli ett Västra City, anser Nina Kiander.

- Vi räknade ut att den ekonomiska vinsten skulle öka enormt, om man fick människor att stanna fem minuter längre och spendera fem kronor mer under fem års tid, säger rektorn för Berghs, William Easton.

Temat för tävlingen sammanfattar William Easton i ett enkelt uttryck: 5-5-5.Målgruppen var bredast möjliga.

- Centralstationen är den enda platsen i Stockholm som känns som en riktig storstad. Resten tycker jag känns som en bröllopstårta. Här är en mötesplats för alla, säger William Easton.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.