Gå direkt till textinnehållet

Electrolux tar hem sina digitala medieköp

Lars Hygrell är global marknadschef på Electrolux.

Electrolux börjar göra digitala medieköp och medieplanering inhouse i Nordamerika, skriver Digiday.

Med start i juli kommer Electrolux medieplanering och digitala medieköp i Nordamerika att göras från bolagets USA-bas i North Carolina, skriver Digiday.

Den svenska Elektronikjätten lägger runt 33 miljoner dollar på medieköp och marknadsföring för sina varumärken i Nordamerika.

Runt 45 personer jobbar på Electrolux Inhouysebyrå i USA. Byråns första egenproducerade programmatiska kampanj – för varumärket Frigidaire – ska enligt plan lanseras i april. 

Att Electrolux väljer att ta hem sina digitala medieköp motiverar Joel Stanley, som är ansvarig för digital marknadsföring på Electrolux Nordamerika, med att bolaget bland annat vill ha kontroll över konsumenternas data inom sociala medier, display och sök. 

– Förut ägnade vi mycket tid åt att försöka styra byråerna som hanterade våra medieköp. Vi har utmärkta samarbetspartners, men det går inte att jämföra med att ha experisen inhouse. Vi får en mycket bättre översikt över konsumenten, säger Joel Stanley, som även lyfter fram det nya arbetssättet som mer kostnadseffektivt. 

Ungefär 75 procent av Electrolux digitala marknadsföringspeng i Nordamerika, läggs på Google-sök, displayannonsering och Youtube. Resterande 25 procent läggs på Facebook och Instagram, skriver Digiday.

I nuläget finns inga planer på att implementera det nya arbetsättet i Europa och Sverige, säger en talesperson på Electrolux till Dagens Media.

I Sverige har bolaget Publicis Groupes Zenith som mediebyrå. 

 

 

Publicerad 2019-02-06 09.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: