Electrolux sparkar 50 konsulter och anställda

Electrolux säger upp 50 konsulter och anställda på koncernstaben. En av dem som får lämna är Johan Almquist, senior vice president för global brand and marketing.

Det var i november som Electrolux gick ut med beskedet att företaget skulle dra åt svångremmen ordentligt. Totalt ska över 5 miljarder kronor årligen sparas, för att få bukt med ökade kostnader för råmaterial och minskad försäljning.

Nu är detaljerna i sparpaketet klara och det står klart att en stor del av besparingen kommer att ske på personalsidan.

– Vi gör reduceringar inom koncernstaben vilket innebär att cirka 50 konsulter och anställda lämnar. Det handlar om alla koncernstaber, alltså inte bara marknadsavdelningen, säger Erik Zsiga, presschef för Electrolux.

Hur många på marknadsavdelningen som påverkas är inte klart men Johan Almquist, senior vice president för global brand and marketing är en av dem som fått gå. Hans tjänst kommer inte att ersättas.

– Jag vill inte kommentera enskilda anställda, men det är 50 duktiga medarbetare som nu försvinner, vilket är nödvändigt för att sänka kostnaderna i den verklighet som råder.I vår bransch är det alltid nödvändigt att ständigt se över hur vi kan göra det vi gör mer effektivt.

Hur kommer besparingarna att påverka era medieinvesteringar?

– Det är för tidigt att säga.

Dagensmedia.se har sökt Johan Almquist.

Henrik Widell

Publicerad 2011-12-16 09.06Uppdaterad 2015-12-06 14.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: