Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Ekonomijournalistiken har blivit okritisk"

Publicerad: 21 Augusti 2010, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Dagens Samhälles nya publisher Mats Edman om nya jobbet, ekonomijournalistik och papperstidningens vara eller icke vara.


Ämnen i artikeln:

Mats EdmanDagens SamhälleAppelberg

Mats Edman har hunnit med mycket. Han har bland annat varit chef för Veckans Affärer, Ekonomi24 och kommer senast från en post som vd för Appelberg Publishing Group som gör kundtidningar. Nu är han aktuell som ny publisher för Dagens Samhälle, en tjänst han började på i måndags.

Hur känns det att jobba med mer traditionell journalistik igen?

– Jag tycker inte riktigt att jag har varit borta, trots åren på Appelberg. Men det känns riktigt bra, det är kul att vara på Dagens Samhälle. Det är en rolig och välskött tidning med en spännande redaktion som behandlar spännande ämnesområden. Nu är det ju valår och då kommer alla viktiga frågor upp på ytan vilket är jätteroligt.

Kommer det att ske några förändringar på Dagens Samhälle nu när du tar över?

– Absolut, det kommer att ske förändringar. Hur stora eller små vet jag inte än. Det vi måste göra är att titta över det redaktionella konceptet och se hur det påverkar vårt kommersiella anslag. Vi måste se över både form och affärsplan, men det är ändå en välskött tidning trots fallande upplaga.

Upplever du att något har saknats i Dagens Samhälle?

– Jag skulle vilja få in både lite mer humor och lite mer gift i tidningen.

Hur har ekonomijournalistiken förändrats sedan du började?

– Framför allt tycker jag att den har professionaliserats och blivit både bättre och kunnigare. Samtidigt tycker jag att den i vissa fall har blivit väldigt okritisk i förhållande till näringslivseliten. Idag läste jag till exempel om Bengt Ericsons bok Den nya överklassen som kommer ut nästa vecka. Den handlar om tjänstemännen, höga direktörer i banker och liknande som har blivit proffs på att roffa åt sig aktieägarnas pengar utan att ta några egna risker. Där tycker jag att ekonomijournalistiken gravt har misslyckats med att granska tjänstemännen.

Hur ser du på papperstidningens framtid?

– Papperstidningen har i mina ögon en navigation som är överlägsen webben. Det är helt enkelt lättare att bläddra än att scrolla. Men varför ska man betala när tidningarna lägger ut sitt material gratis? En fallande upplaga är bland det tuffaste som finns. Receptet är att göra tidningen mer angelägen, att roa, oroa, beröra och absolut inte vara tråkig.

Namn: Mats Edman

Aktuell som: Ny publisher för Dagens Samhälle

Ålder: 54

Familj: Gift och har fyra barn

Bor: Hjorthagen i Stockholm

Dold talang: Jag har inget att dölja men jag är en bra fotograf, kör motorsåg och har i sommar lyckats banta bort nästan 8 kilo utan en enda löprunda.

Favoritmedier: Vanity Fair och Spotify, dekadens och njutning i en perfekt mix.

Medievanor: Min dag börjar med Aftonbladets Supernytt samt DN och SvD:s mobilsajter. Jag läser SvD och DI på papper, DN och kvällstidningar på webben.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.