Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ekman Buss väljer Carat Radio

Publicerad: 7 Mars 2001, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Bussföretaget Ekman Buss låter mediebyrån Carat sköta företagets inköp av reklam. Tidigare skötte vdn och grundaren Johan Ekman medieköpen själv. Ekman Buss har på fem år ökat medieköpen, som bara består av radio, från 10.000 kronor till ungefär 4 miljoner kronor.


- Det är för stor omsättning på säljare på radiostationerna. Den personliga

kontakten försvinner, säger Johan Ekman.

Han säger att det har hänt att avtal som har slutits med en säljare inte längre

gäller när det kommer en ny. Därför låter Ekman Buss nu Carat sköta

kontakterna.

- Dessutom slipper jag att bevaka att det blir så som radiostationen har

utlovat.

Projektledare blir Daniel Nellhard på Carats affärsområde Carat Radio.

Ett annat skäl till att Ekman Buss har valt att anlita Carat är att företaget

numera har två varumärken att hantera. Förutom Ekman Buss har företaget även

Ekman Alpin, som arrangerar skidresor och i första hand vänder sig till

ungdomar.

Ekman Alpins medieval är extra viktiga eftersom företaget är nytt och har en

smal målgrupp. Johan Ekman har som målsättning att göra Ekman Alpin till ett

lika starkt varumärke som Ekman Buss. De senaste två åren har Ekman Buss

placerat sig högt upp i rikstäckande kännedomsmätningar för radioreklam. Detta

trots att företaget endast köper reklamtid lokalt i Stockholm.

Hittills i år har Ekman Buss och Ekman Alpin tillsammans köpt eller bokat upp

reklamtid för 3,5 miljoner kronor. Johan Ekman räknar med att inköpen för 2001

kommer att stanna i nivå med förra året, ungefär 4 miljoner kronor.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.