Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Egoistiska teknikfreakar handlar på Tempo

Publicerad: 31 maj 1999, 11:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

Det relanserade varumärket Tempo, som idag är en rikstäckande kedja av matvarubutiker, tog hjälp av mediebyrån Message Plus för att identifiera sin målgrupp och förtesta sin TV-reklamfilm. Målgruppen visade sig vara en annan än vad Tempo trodde och reklamfilmen fick göras om.


Tempos målgrupp visade sig vara mer välutbildad än genomsnittet och

intresserad av bilar, båtar och mobiltelefoner samt ny teknik. När det gällde

matintresset valde Tempos målgrupp nya typer av matlagning medan intresset för

traditionell mat var svalt. Målgruppen bestod av kvinnor och män mellan 20 och

39 år. Andra kännetecken för målgruppen var egoism, materalism och stor

självtillit.

- Vissa delar kände vi väl till, som ålderskategorin, men vad målgruppen hade

för behov och att de var så tydliga hade vi ingen aning om, säger Jonas Ekberg

marknadschef på Tempo.

Förtestet av reklamfilmen ledde till en justering av filmens upplägg.

- Vi fick veta vilken typ av produkt vi ska presentera och även turordningen av

presentationen produkt och servicebudskapet. Dessutom fick vi klart för oss hur

viktigt det var att kommunicera ut att Tempo är en kedja med många butiker,

säger Jonas Ekberg.

TV-kampanjen tjuvstartade i fredags och kommer att pågå varannan vecka året ut.

TV-reklam i TV4 varvas med oadresserad DR i butikernas närområde, samt

radioreklam under sommaren.

Jenny Åkervall

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.