Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Egmont Tidskrifter köper Manolo.se - grundarna drar

Publicerad: 7 Maj 2008, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Sydsvenskan säljer den manliga modebloggen Manolo.se till Egmont Tidskrifter. Samtidigt passar grundarna Tomas de Souza, Fredrik Edling och Björn Jeffery på att lämna bolaget.


Egmont Tidskrifters vd Gösta Liedberg har tidigare sagt till Dagens Media att bolagets strategi för 2008 är att förstärka sina redan befintliga segment, snarare än att ge sin in i nya affärsområden.

Nu förvärvar bolaget Manolo.se, en modeblogg för män med runt 20.000 unika besökare i veckan.

- Vi har sedan tidigare en stark ställning genom King. Nu blir vi ännu starkare, vi anser att Manolo håller en hög nivå, säger marknads- och försäljningsdirektör Fredrik Jenfjord.

Hur mycket omsätter Manolo i dag?

- Det vill jag inte gå in på. Men tanken är naturligtvis att skapa ett starkt erbjudande till annonsörer som vill nå modeintresserade män på nätet, tillsammans med King. Dessutom finns möjligheten att göra något tillsammans med Modette, för de som vill nå modeintresserade i allmänhet.

Manolos tre grundare ska istället arbeta med sin webbyrå GoodOld, men ska ha en fortsatt konsultativ roll. Olof Enckell fortsätter som redaktör.

Sydsvenskan ska fortsätta sälja för Manolo erhåller huvudansvaret för annonsförsäljningen till och med den 30 juni. Därefter övertar Egmont Tidskrifter försäljningen.

Manolo AB omsatte 621.000 kronor och nådde ett nettoresultat på 140.000 kronor mellan september 2005 och december 2006, vilket är det senaste bokslutet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.