Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Egmont startar musiktidning

Publicerad: 16 April 2002, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Egmont Kärnan startar det brittiska musiktidningskonceptet Top of the Pops i Sverige. Första numret kommer runt midsommar och en helsidesannons ska kosta drygt 25.000 kronor.


- Man vinner inget om man inte satsar. Dessutom saknas det ett musikmagasin som Top of the Pops i Sverige, säger Monika Dagberg, affärsområdeschef för redaktionella tidningar på Egmont Kärnan, före detta Egmont Serieförlaget.

Tidningen ska komma ut en gång per månad och innehålla cirka 70 sidor per nummer. Målgruppen är unga mellan 12 och 16 år. Trots delvis överlappande målgrupp ser inte Monika Dagberg Medströmsförlagens Okej som en konkurrent.

- Det är en annan inriktning på Okej än vi tänker oss, ett annat sätt att närma sig musiken på. Jag vill inte kommentera exakt hur vi tänker göra. Jag ser ingen direkt konkurrent till Top of the Pops. De andra musiktidningarna som finns är för lite äldre.

Chefredaktör blir Daniel Carlsson som rekryteras internt. Hur stor upplaga tidningen beräknas få vill Monika Dagberg heller inte kommentera, mer än att den ska bli ?hög, naturligtvis?.

Top of the Pops ges sedan tidigare ut i England, dä BBC äger den, och i Tyskland, där Egmont äger den.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.