Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Egmont skrotar Food

Publicerad: 21 Januari 2009, 12:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Efter bara ett nummer väljer Egmont att inte fortsätta med tidningen Food Magazine.


När Dagens Media bad elva printrådgivare före jul att spå hur tidningsåret 2009 skulle bli pekade några ut tidningen Food Magazine som en av de titlar som kan få det svårt att överleva. Nu har domedagsprofeterna fått rätt.

Food Magazine lanserades i oktober med Paolo Roberto på omslaget. Tidningen, som beskrevs som en mattidning för män, trycktes i 30.000 exemplar och hade en packningsgrad på 24 procent.

Nu lägger Egmont ner tidningen.

- Försäljningen har gått bra, både på annons- och prenumerationssidan men under omständigheterna har man bestämt att inte gå vidare med den, säger Anders Olsson, tidningens chefredaktör.

Hur många tidningar sålde ni?

- Vi går aldrig ut med några siffror men vi sålde lösnummer i paritet med King, säger han.

King hade enligt TS 2007 en upplaga på 30.500 exemplar.

Anders Olsson fortsätter nu som redaktör på King, ett jobb han haft parallellt. Den andra chefredaktören, Mattias Falk, fortsätter som redaktionschef på King.

Hur känns det här?

- Vi visste om förutsättningarna när vi startade, det har varit väldigt kul och jag skulle gärna göra det igen. Det känns som om vi valde att starta tidningen i en tid som inte var den bästa, men det vet man ju aldrig innan.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.