Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Egmont Kärnan minskar personalen

Publicerad: 19 Januari 2009, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Egmont Kärnan, med titlar som, Bamse, Kalle Anka och Okej, drar åt svångremmen inför ett tufft 2009. "Vi kommer att bli färre", säger vd:n Kenneth Andrén.


På förlagets månatliga informationsmöte berättade Egmont Kärnans ledning i torsdags om framtiden. En av mötesdeltagarna berättar att ledningen sa att 10-15 av Egmont Kärnans titlar hotas av nedläggning under 2009, samt att personal kommer att få gå.

Enligt Egmont Kärnans vd Kenneth Andrén är det inte frågan om några dramatiska förändringar.

- Vi lägger kontinuerligt ned åtta-tio titlar varje år och utvecklar också nya tidnigsidéer i samma storleksordning. De senaste åren har vi haft en konstant summa tidningar som ges ut via Tidsam och Interpress, säger han.

Han säger att de nedläggningar som nu planeras inte är större än vanligt.

- Men däremot är det, som alltid, när vi att ser en tidningsidé som inte är lönsam så är vi snabba på att lägga ned.

Egmont Kärnan ska personalen under det kommande året, för att möta den vikande konjunkturen.

- Vi kommer att bli färre under 2009. Men den svagare konjunktur finns det ofta strukturella möjligheter såsom förvärv

Hur mycket ska personalen minskas?

- Det kan jag inte kommentera.

Kenneth Andrén vill inte heller säga vilka titlar som kommer att läggas ned.

I dagsläget är det dock inte klart att Egmont Kärnan kommer att kompensera de tidningar som läggs ned med nya titlar.

- Det får vi se. Varje tidningsidé måste bära sig. Men de senaste tio åren har vi haft en stabil stock på 80-90 tidningar.

Egmont Kärnan har även minskat ned på antalet titlar i det tidiga tonårssegmentet, till förmån för tidningar i förskolesegmentet.

- Där finns de största målgrupperna just nu. Det är en rent demografisk fråga.

Egmont Kärnan ger ut titlar som Kalle Anka, Bamse, Barbie, Julia, Okej och Goal. Förlaget omsatte 584 miljoner kronor under 2007.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.