Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter sex bortkastade miljoner byter Sky Radio mediebyrå

Publicerad: 1 september 1999, 08:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

Radiostationen Sky köpte under ett år medieutrymme för sex miljoner kronor utan att få fler lyssnare till stationen. Traditionella medier, främst utomhus och bussar, fungerade inte och nu ska Sky jobba mer med event. Stockholmsstationen byter mediebyrå från Media Broker till Mediadialog.


- Vi har inte fått det vi har velat för pengarna. Och nu måste vi tänka i nya

banor, säger Erica Levin, VD för Sky Radio. Mediadialog är en av få mediebyråer

som kan event.

Hennes analys säger att radiostationernas medieval är för likriktat. Det gör

det svårt för de vanliga lyssnarna att uppfatta någon skillnad på stationerna

vid traditionell annonsering.

- I somras rullade till exempel vi och Lugna Favoriter på samma bussar. Det

vittnar om att det finns allt för mycket liktänkande bland radiostationerna.

Svårigheten att nå fram via de traditionella medierna har inneburit att Sky

Radio inte har ökat lyssnartalen som det var tänkt. Vid den senaste

Ruab-mätningen låg stationen i stort sett kvar på 3.000 lyssnare (som lyssnade

i snitt en kvart det senaste dygnet).

- Det går inte tillräckligt snabbt. Vi måste minst dubblera vårt lyssnande i

år.

Lösningen för Sky Radios del är att nå lyssnarna vid olika event, något som Rix

FM har jobbat en hel del med. Erica Levén vill dock inte närmare gå in på var

under vilka omständigheter Sky ska möta lyssnarna.

Bytet av mediebyrå träder i kraft vid årsskiftet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.