Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter Punkt SEs död - City ökar annonsförsäljningen

Publicerad: 26 Maj 2008, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Stockholm City ser en ökning både på befintliga kunder och nya kunder efter att Punkt SE drog sig ur gratistidningskriget. "Det är förstås gynnsamt för vår annonsaffär när en konkurrent försvinner", säger Anders Kvarby, vd på Stockholm City.


Daniel Bexell, försäljningschef på Stockholm City, säger att Citys annonsförsäljning har ökat sedan Punkt SE la ner.

- Vi har ökat både på befintliga kunder samtidigt som helt nya kunder, som tidigare fanns hos Punkt SE, har kommit över till oss.

Han vill inte berätta vilka de nya annonsörerna är, eller berätta hur stor ökningen av försäljningen är.

Stockholm Citys vd, Anders Kvarby säger:

- Det har gått för kort tid för att ge exakt siffror, vilket vi för övrigt inte är speciellt pigga på att göra, men visst påverkar det vår annonsaffär positivt när en konkurrent försvinner. Vi har kommit tillbaka till läget som det var innan Punkt SE startade, då både vi och Metro låg på en bättre nivå vad gäller annonsförsäljning.

Metros vd, Andreas Ohlson, säger:

- Den typen av annonsörer som gick i Punkt SE och som nu har gått till City är inte riktigt vår kärnkundgrupp. Vi pratar matthandlare, små datahandlare och mindre skönhetssalonger. En hel del av dem gick också gratis hos Punkt SE, så det påverkade oss inte då och det påverkar oss inte nu.

Schibsted köpte, samtidigt som de lade ned Punkt SE, 35 procent av konkurrenten Metro. Metro och Schibsted ska också starta ett gemensamt annonsbolag, men Anders Kvarby vill inte gärna prata om den nya fronten som riktas mot Stockholm City.

- Jag har till uppgift att sköta Stockholm City och ur det perspektivet ser jag det som positivt att det försvinner en konkurrent

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.