Digitalt presenteras av:

Efter pedofilvarning – annonsörer stoppar reklam på Youtube

Tunga varumärken drar tillbaka sin annonsering på Youtube efter att bloggare uppmärksammat hur pedofiler utnyttjar plattformen.

Flera stora annonsörer har pausat sin annonsering på Youtube efter att videobloggaren Matt Watson uppmärksammat att pedofiler använder plattformen för att se klipp på barn. Det rapporterar CNN

I en video förklarar Matt Watson hur kommentarsfältet till vissa Youtube-klipp, där flickor utför gymnastik eller yoga, utnyttjas av pedofiler för att kunna tipsa varandra om tidskoder och klipp. Själva klippen verkar dock ha lagts upp i oskyldigt syfte. 

Bloggaren säger dessutom i videoinlägget att reklam från stora varumärken som Disney dykt upp i samband med klippen. 

Som följd av detta har bland annat Nestlé valt att dra tillbaka sin annonsering på Youtube eftersom vissa annonser visats på videoklipp "där olämpliga kommentarer gjorts", säger en talesperson till CNN. 

Även Fortnite-skaparen Epic Games har valt att pausa alla sina pre-roll annonser, likaså Disney och Dr Oetker. 

I ett uttalande ber representanter för Dr Oetker Youtube att förklara hur reklam från dem kunnat placeras i en miljö som de "strängt avvisar och anser vara högst etiskt förkastligt". 

Youtube säger i ett uttalande till CNN att de agerat omedelbart och tagit bort användare och kanaler samt rapporterat illegala aktiviteter. 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-21 14.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: