Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter krisen - JC kampanjar med Entourage-stjärna

Publicerad: 6 Augusti 2008, 21:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Efter en turbulent tid med avhoppande marknadschefer, sparkad vd och en kollektionsmiss som kostade hundratals miljoner kronor drar JC igång en stor kampanj. Klädföretaget bekräftar nu ryktena om att det är Entourage-stjärnan Adrian Grenier som får huvudrollen. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Redan när JCs vd Lea Rytz Goldman tillträdde i slutet av januari berättade hon i Dagens Medias papperstidning att hon inte tyckte att klädmärkets reklam varit tillräckligt "fräsch". Nu är arbetet med att ta fram ett nytt reklammanér klart.

- JC är och ska vara ett butikskoncept som säljer jeans och kläder som passar till jeans. Det vill vi visa i kampanjen Jeans and clothes, best of two worlds. JC är levnadsglatt, sexigt coolt och fräscht, det visade inte den tidigare reklamen tillräckligt tydligt tycker jag, säger Lea Rytz Goldman.

Kampanjen går upp den 11 augusti i Sverige, Finland och Norge. Filmen rullar i TV4, TV3, Kanal 5, TV6 och MTV. Dessutom syns den utomhus, i print och i butik. JC ägs av börsnoterade bolaget RNB och Lea Rytz Goldman kan därför inte uppge några ekonomiska mål för kampanjen.

Adrian Grenier - Men i vill självklart öka uppmärksamheten och försäljningen och visa att vi gör något som våra kunder gillar.

Svenska medier har tidigare pekat ut Adrian Grenier som en möjlig frontfigur i nästa JC-kampanj. Nu bekräftar bolaget uppgifterna. Adrian Grenier, som även medverkat i filmen Djävulen bär Prada, gör därmed debut som klädmodell i större sammanhang.

- Sättet som killarna klär sig i Entourage är JC-mässigt. Dessutom gillar vi Adrian, både i serien och privat, säger Lea Rytz Goldman.

Som Dagens Media tidigare berättat valde JCs marknadschef Thomas Jonasson att lämna företaget, mitt under arbetet med det nya reklammanéret. Istället tog han jobbet som vd för Stockholm Modecenter.

- Vi letar fortfarande efter en marknadschef för JC, säger Lea Rytz Goldman.

Hur har arbetet påverkats av hans avhopp?

- Jag har tagit den rollen under tiden vi inte har haft en marknadschef. Arbetet har fortsatt tillsammans med vår befintliga marknadsavdelning och den externa kreativa chefen Johan Månson.

Samma dag som Thomas Jonasson sade upp sig slutade också systerföretaget Polarn & Pyrets marknadschef Reine Walfridsson. I dag är han konsult på pr-byrån Jung. Enligt Lea Rytz Goldman hade avhoppen inget samband:

- Nej, överhuvudtaget inte. Det var en tillfällighet.

Moo Managment har producerat filmen. JCs pr-byrå är Bindefeld. JC använder ingen reklambyrå men anlitar kreative chefen Johan Månson. Mediabyrå är Mediacom och Starcom.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.