Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter kalaset vill Volvo öka säljet

Publicerad: 17 April 2002, 08:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Volvo har lyckats få en ordentlig mediebevakning med hjälp av arrangemangen kring bilföretagets 75-årskalas, som firades i helgen. Utöver den redaktionella gratisreklamen gjorde Volvo stora medieköp. Under året ska dock reklamen på 75-årstemat synas mindre ofta.


Pressen var inte sen att hänga på när Volvo firade födelsedag. Resultatet blev bland annat en 18-sidig special i Auto Motor & Sport och historiska återblickar i bland annat Aftonbladet och Dagens Industri.

- Vi har fått massor av positiv press. En lång rad tidningar har skrivit om Volvos historia och framtid. Vi skickade ut pressmaterial med vår historia och möjlighet att få bilder på gamla modeller och det var många som nappade säger Bo Larsen, pressansvarig för Volvo Personbilar Sverige.

Veckan innan 75-årsdagen syntes en omfattande reklamkampanj på temat "Livräddare i 75 år". Utomhus, tv och morgonpress var medierna enligt Bengt Junemo, marknadföringsansvarig Volvo Personvagnar.

- I en av annonserna bjöd vi in till kalas hos våra återförsäljare under helgen, vilket resulterade i bra försäljning av bland annat våra jubileumsmodeller av V70 och V40, säger Bengt Junemo.

Marknadsföringen på temat fortsätter under året, bland annat ska tv-filmen som berättar om Volvos Safety Concept Car visas igen. Tempot blir dock avsevärt lägre.

- Den manifestation vi gjorde i medierna runt jubiléet var en stor investering, med tanke på hur mycket vi faktist köpte under en koncentrerad period. Under året kommer vi dock inte att fokusera på Volvos 75-års jubileum på samma sätt och mestadels ska den marknadsföringen komma lokalt från återförsäjarna, säger Bengt Junemo.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.