Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter höstens fiasko - nu vänder MTV uppåt igen

Publicerad: 29 Februari 2008, 10:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

MTV hade en tung höst med vikande tittartidsandelar. Efter en stor tablåförändring vänder kanalens siffror kraftigt uppåt igen.- Det känns fantastiskt roligt, säger MTVs marknads- och programdirektör Mattias Behrer.


Enligt MTV har kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år ökat med 20 procent under de första veckorna i år.

Vecka åtta nådde MTV den hittills bästa tittartidsandelen i år, 3,2 procent, och i tisdags den här veckan uppmättes den högsta dagliga andelen på 4,7 procent.

- Vi hade en liten dipp under hösten. Att det har gått upp nu är inget trolleri. Vi har gjort en ordentlig hemläxa och analyserat läget, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi har väntat med att ropa hej, men nu har det ändå gått stadigt uppåt i åtta veckor. Så nu ropar vi hej.

True life, ett program där tittarna får följa ungdomar i olika subkulturer, har gått särskilt bra under året. Även skateprogrammet Life of Ryan och Room 401, dolda kameran-programmet med skräcktema, har bidragit starkt till uppgången.

- Våra två svenska produktioner med Henrik Eye N´I och Shire Rage, som är lite lättare än höstens produktioner, verkar också fungera. Det är något som vi ska jobba vidare med, säger Mattias Behrer.

På vardagskvällarna har MTV sänt ett block med dejtingprogram.

- Det har också fungerat väldigt bra. Det rör sig om rätt skruvade dejtingshower som man inte hittar på någon annan kanal. De är roliga, annorlunda och lite mer spännande.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.