Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Edets bajamajaturné lockade en nödig

Publicerad: 24 Juni 2002, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

En person vågade sig in i Bajamajan för att prova Edet Friendly under relanseringskampanjens bajamajaturné. Men då 2.000 toarullar delades ut under turnén är nordiska produktchefen Bengta Hallberg ändå nöjd.


- Vi hade inte förväntat oss att fler skulle gå in på bajamajan. Det skulle väcka en del uppmärksamhet eftersom bajamajan stod på en pall och hade en röd matta utrullad framför. Det viktiga var att det skapades uppmärksamhet och att folk tog toarullar, säger hon.

Kampanjen hade som ambition att återskapa intresset för Edet Friendly, som lanserades för ett år sedan. Kampanjens huvudmedium var utomhus.

- Vi ville följa kunden hemifrån till köpbeslutet. Kunden tar 3 till 6 sekunder på sig vid hyllan att besluta sig. Det går mycket på impuls och vi kände att vi måste kunna påverka hela vägen.

Kampanjen gick på cirka 3.000 utomhustavlor i hela landet samt i köpnära utomhusserier. Dessutom annonserades toapapperet på kundvagnar i butiker. Som komplement annonserade Edet i tidningarna Amelia, Vi föräldrar, Ica Kuriren och Allt i Hemmet.

Både i tidningar och utomhus hänvisades till bajamajaturnéns plan. Toalettpapperet besökte Hässleholm, Kalmar, Linköping, Stockholm, Malmö och Göteborg med en karavan bestående av bajamajan på släp och orkestern Göta Lejon. Logistik och ekonomi hindrade företaget att dra iväg längre norrut.

Syftet var att få folk att prova Edet Friendly. Det var reklambyrån Forsman & Bodenfors som kom med idén om turnén med en rullande utomhustoalett.

- Först var vi lite tveksamma till idén. Men tanken runt Edet och den reklam vi gör nu är att det ska vara kul och med glimten i ögat. Det tyckte vi stämde bra med turnén.

På turnén har Edet delat ut prover och haft tävling i form av kast med toalettring där första pris var en årsförbrukning av Edet toa- och hushållspapper. Utmaningen var att få folk att uppmärksamma toalettpapper.

- Generellt kategoriseras toa- och hushållspapper som lågintresseprodukter. Utmaningen har varit att hitta något som gör att folk uppmärksammar kampanjen och ser oss och det tycker vi att vi har lyckats med, säger Bengta Hallberg.

Relanseringskampanjen för SCA Hygiene Products Edet Friendly startade i maj och avslutades i midsommarveckan. I slutet av september följs kampanjen upp med en sväng till i utomhus och tidningar.

Carat har varit mediebyrå, Forsman & Bodenfors reklambyrå och Produktionsbolaget har sytt ihop eventet. Hur mycket kampanjen har kostat vill Bengta Hallberg inte svara på.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.