Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Edelman tar kreativ chef från Hill & Knowlton

Publicerad: 25 Oktober 2010, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Pr-byrån Edelman ska stärka sin kreativa och digitala kompetens. Roland-Philippe Kretzschmar från Hill & Knowlton får nu rollen som Director Digital & Creative Nordic.


Ämnen i artikeln:

Hill KnowltonEdelmanRoland Philippe-Kretzschmar

Roland-Philippe Kretzschmar ska leda och utveckla Edelmans digitala och kreativa erbjudande, även på nordisk nivå. Han ska dessutom ingå i den europeiska ledningsgruppen för Edelman digital.

– Det känns väldigt bra och jag är glad att det blev Edelman. Byrån har kommit långt inom det digitala och har ett kreativt arv från UFO, det känns lite som att komma hem, säger Roland-Philippe Kretzschmar.

De senaste tre åren har han jobbat på pr-byrån Hill & Knowlton som kreativ och digital chef. Roland-Philippe Kretzschmar tillträder sitt nya jobb 15 november.

– Roland har en intressant profil med en kombination av digital och kreativ expertis, och dessutom erfarenhet av att jobba internationellt, säger Håkan Jarlenius, tf vd på Edelman.

Internationellt sett har Edelman vuxit snabbt på det digitala området de senaste åren. I London har exempelvis det digitala teamet gått från 5 till 50 medarbetare på 1,5 år. Målet är att skapa ett digitalt affärsområde även i Stockholm och eventuellt även ha produktion inhouse.

– Vi måste definiera vårt erbjudande så att det blir tydligt på marknaden. Att ha produktion inhouse gör att det blir mer kostnadseffektivt för kunden och vi kan också jobba med kortare tidsspann, säger Roland-Philippe Kretzschmar.

Den kreativa sidan av uppdraget handlar bland annat om att skapa arbetsprocesser.

– Jag har till exempel jobbat en hel del mot modevärlden och de är väldigt duktiga på att processifiera kreativitet, vilket hjälper alla att bli mer kreativa. Som det ser ut nu ska vi inte anställa fler kreatörer, men vi måste våga ta in andra kompetenser än kommunikatörer på ad hoc-basis.

Edelman är idag 12 anställda. Målet är att fördubbla antalet medarbetare de närmaste två åren.

– Edelman-nätverket är starka digitalt och vi har uppbackning från EMEA. Nu ska vi matcha det lokalt och nordiskt, säger Håkan Jarlenius.

Nästa stora utvecklingsområde för pr-byråer generellt och för Edelman är mobilt.

– Pressmeddelanden är inte så effektiva längre. Här kan vi verkligen hjälpa våra kunder att befinna sig där konsumenten är, säger Roland-Philippe Kretzschmar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.