Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ebba Horn till Lantmännens försvar i mediebyråbråket

Publicerad: 26 Maj 2008, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Förra veckan gick Lantmännens Lars Seppä till motattack mot mediebyråerna, som anser att Lantmännens pågående upphandling är en pitch och bör därmed följa samsynsdokumentet. Lars Seppä får medhåll från Ebba Horn, chef för Sveriges Annonsörers audit-enhet Media Path.- Det här ger även mindre byråer en möjlighet att vinna uppdrag, säger hon.


Enligt Lantmännen rör det hela sig inte om en pitch och därför behöver de inte följa rekommendationerna om ersättning och antalet byråer som bjuds in. Lantmännen har endast frågat om en presentation av de tjänster som byråerna kan erbjuda, vilken prismodell de tillämpar samt vilka kunder de jobbar med.

Ebba Horn, som tidigare var vd på mediebyrån PHD, försvarar Lars Seppä:

- Han har gjort helt rätt. Jag förstår att han är förvånad över kritiken.

Tvärtom borde mediebyråerna se positivt på tillvägagångssättet, säger hon:

- Vissa byråer gnäller alltid om att de inte blir inbjudna till pitcher och klagar på att det alltid är samma som tillfrågas. Men Lantmännen bjöd ju in många fler och alla fick en chans att vara med. Det här ger även mindre byråer en möjlighet att vinna uppdrag.

Är samsynsdokumentet tillräckligt tydligt?

- Samsynsdokumentet gäller ju förfrågningar där byråerna ska sålla fram kreativa idéer. Man vill gå ifrån det här med att kunder bjuder in ett tiotal byråer, tömmer de på idéer, väljer en av dem och sedan sitter på all information. Men det är inte fallet här.

Hon är kritisk till mediebyråernas tillvägagångssätt.

Byrån borde ha ring till Lantmännen och framfört sina frågor, inte gå bakom ryggen och dra in en branschförening.

De kanske är oroliga för att inte få uppdraget om de börjar bråka.

- Det beror på hur man lägger fram det. Är det någonting man inte förstår måste man kunna ta upp det.

Lantmännen spenderade drygt 58 miljoner kronor på medieköp förra året, enligt Sifo Reklammätningar. Bolaget, som omfattar varumärken som Kronfågel och Axa, omsätter 36 miljarder kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.