Nyheter
Dustin byter logga inför Idol
Publicerad: 2 september 2008, 08:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
E-handelsföretaget Dustin är starkt förknippat med Idol efter att ha varit huvudsponsor för programmet i tre år. När den nya säsongen nu drar igång tar Dustin tillfället i akt att presentera sin nya logga.
Dustins gamla och nya utseende. - Vår gamla logga har hängt med sedan vi startade 1984. Då var den modern och andades framtid, men nu upplevs den som gammal och 80-tal. Den kommunicerar inte vad Dustin står för, säger Dustins marknadschef Stefan von Stein.
Loggan och den nya grafiska profilen har gjorts tillsammans Ogilvy.
- En modern high tech-logga skulle bli omodern direkt. Nu har vi gjort en tidlös logga som ska funka i alla sammanhang. Vissa element påminner om den gamla Dustin, exempelvis den blå färgen och pricken över i:et som motsvarar hålet i disketten i den förra loggan.
Dustin hade tidigare två olika loggor för företagsdelen Dustin och konsumentdelen Dustin Home, som var orange. Nu får båda delarna av företaget samma utseende.
Det här är tredje året i rad som Dustin sponsrar Idol. Utöver sponsringsskyltarna har Dustin i år tagit fram en reklamfilm med samma manér som Idols sponsringsbillboards och med en av karaktärerna. Filmen produceras av Bond Street, som även gör Idols billboards.
- Idolkopplingen betyder jättemycket. Första året ökade kännedomen markant och vi fått fint gensvar under eventen och på sajten. Idol är ett starkt varumärke som lockar en bred, ung målgrupp, med fler kvinnor än vad vi vanligen når.