Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Dressmanns spotar luktar norskt femtiotal"

Publicerad: 25 Juli 2002, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Jonas Fredén, frilansjournalist, är dagens sommarpratare. Han har tröttnat på Dressmanns reklamspotar "Till alla män".


Nu har jag retat upp mig på Dressmanns spotar: "TILL. ALLA. MÄN!" Ni vet. Märkligast är den där med tre likadana muskelmän i motljus i vattenbrynet som skulle sälja herrkläder. Vi får nog snart njuta av den igen. Bildspråket är socialrealistiskt skarpskuret och kameran älskar killarnas grovhuggna käkar, magrutor och fasta blickar. Märkligt nog leker Arbetets Hjältar barnsligt försiktigt med en badboll ... hur som helst, in i handlingen träder tre klonade - eller är de systrar? - silikontjejer. Hon med något större bröst i mitten, givetvis. Maffa-waffa, vicka babes! Ska vi tycka, är det tänkt. Tjejerna, en uppblåsbar trio med, som det verkar, en enda klonad plastsjäl, snor killarnas kläder från stranden och flyr in en badhytt. Killarna efter, varpå alla sex samlas i hytten, vi hoppas för en smula hard-core grupphångel över en flaska sololja. men nej! Knatte, Fnatte och Tjatte kommer ut igen strax därpå utan en skrynkla på sina kläder och utan att ens vara rufsiga i håret. Hejdå killar, synd att ni inte ville spela Alfapet! ropar silikon-nornorna. Och grabbarna kastar hellre badboll än utforskar sin passioner en het dag på stranden. Till alla män. Jojo.

Det doftar Slitz. Nej, det gör de inte, det doftar norskt femtiotal. "Vi hade en bra idé men vi kunde inte ta den hela vägen, för Kristelig Folkparti censurerade de bästa bitarna". Istället uppstår, som i alla Dressmanns annonser, hand i hand med präktigheten, en försagd homoerotisk underton när vi inbjuds smeka pojkarna med blicken litet lagom.

Okej, men bjud på tydligare manlig objektifiering i så fall, så vi vet vad ni menar.

Kort sagt: En liten bildberättelse som blandar det ena och det andra utan att våga nåt utom att vara litet allmänt glansig. Det fungerar inget vidare. Och säg inte den-fick-i-alla-fall-din-uppmärksamhet - jag kommer i håg den här reklamen enbart för att den är så lätt att glömma.

Jonas Fredén

jonas.freden@home.se

Mer om dagens sommarpratare:

Jonas Fredén är frilansjournalist sedan fem år. Han har tidigare jobbat på Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Associated Press. Har även frilansat för Singapore Straits Times och Målarförbundets tidskrift. Är före detta byråkrat på Rosenbad och Socialdepartementet. Utbildning: Poppius, franska och fil kand i statsvetenskap.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.