Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dressmann släpper första byråtillverkade reklamfilmen

Publicerad: 5 April 2007, 03:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

På söndag kör klädföretaget Dressmann igång en ny tv-kampanj. Det här är den första kampanjen som företaget gör i samarbete med en extern reklambyrå, McCann i Norge. Det är också första gången som Dressman prövar att lägga till humor i reklamen. Se den inledande filmen på dagensmedia.se.


I den första kampanjfilmen, som börjar sändas på söndag, ses en man som kommer hem från jobbet, öppnar garderoben och där finner flera varianter av sig själv. Han väljer att ta ut en avslappnat klädd "klon", som i sin tur ställer in sitt kontorsjag i garderoben och stänger. Kampanjens tema är jeans och tröjor.

Kampanjen görs av norska McCann i samarbete med Dressmanns internbyrå Sprint. Dressmann har tidigare gjort allt reklamarbete internt. Filmerna går i Sverige, Norge och Finland.

- Den här första filmen ska markera att det ska vara lätt att klä sig. Det är humoristiskt och mannen är självsäker och vill känna sig bekväm i sina kläder, säger Thomas Behring, marknadschef på Dressmann.

Är det första gången som ni har med humor i en reklamfilm?

- Ja, vi har adderat ett element med lite självdistans och glädje. Vi vill få filmerna roligare att se på. Humorn är inte det allra största elementet, men det finns med.

Tv-reklamen går som tidigare i TV3, TV4, TV4 Plus, Kanal5 och TV6. Den kompletteras med annonser i kvällspress och eventuellt i dagspress i april. Inga större förändringar äger rum i mediemixen i år, säger Thomas Behring. Tv är även fortsättningsvis huvudmedium.

Hur förändras mediebudgeten i år?

- Jag vill inte säga det. Men jag kan säga att vi har haft en fantastisk start på 2007, med en kraftig kundtillströmning. Det är superpositivt, säger Thomas Behring.

Kundströmmarna beror dels på att Dressmann snyggat till och fräschat upp butikerna, säger Thomas Behring.

- Dessutom har vi tydligare budskap nu. Tidigare kunde vi köra tre olika filmer samtidigt. Nu är vi mer restriktiva och tar ett budskap i taget.

Tänker ni börja samarbeta med Storåkers i Sverige nu när ni jobbar med McCann i Norge?

- Vi för samtal med Storåkers om ett testprojekt. Men det är små saker, det är inget stort. Och vi har inte planerat för något större samarbete, heller.

Dressmann firar 10 år i Sverige och 40 år som varumärke i år.

Lisen Forsberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.