Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Doves skönhetskampanj kan vara en bluff

Publicerad: 9 Maj 2008, 03:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Doves "Campaign for Real Beauty" har prisats världen över för att den utmanade stereotypa skönhetsideal och endast använde sig av oretuscherade bilder på sina modeller. Nu säger dock en av världens främsta retuscherare att han bearbetat bilderna.


- Dove lanserar "Campaign for Real Beauty" för att väcka debatt om skönhet. Kampanjen utmanar dagens stereotypa syn på skönhet och inspirerar kvinnor till att måna om sig själva och få varje kvinna att känna sig vacker varje dag.

Orden kom från Silvia Lagnado, global varumärkeschef för Dove, i samband med att Unilever drog i gång sin kampanj.

Den visade bilder på kvinnor som påstods vara oretuscherade. Bakgrunden var att företaget låtit göra en undersökning som kom fram till att endast 2 procent av världens kvinnor uppger att de känner sig vackra.

Den följdes av en kampanj riktad mot en äldre målgrupp, Pro Age, med bilder på kvinnor över 50 år, tagna av den världsberömda fotografen Annie Leibovitz. I Sverige gick den bland annat i tv, utomhus och på vepor.

Reklambyrån Ogilvy ligger bakom kampanjen.

I det senaste numret av The New Yorker intervjuas Pascal Dangin, en av världens främste retuscherare. När journalisten ställer en fråga om Doves kampanj blev svaret:

- Vet du hur mycket retuschering det var i den kampanjen? Men den var kul att göra, en utmaning, att försöka behålla allas hud och ansikten fåriga, men utan att de såg oattraktiva ut.

Adage har talat med en representant på Ogilvy i New York som förnekar att bilderna har retuscherats. Eventuellt kan Pascal Dangin har syftat på den efterföljande kampanjen, för kvinnor över 50, eftersom han brukar jobba med Annie Leibovitz, säger hon till tidningen.

På Ogilvy i Stockholm har man inte hört talas om det hela.

- Det är ingenting jag känner till, säger Doves kundansvariga Eva Bodecker.

Dagens Media har även sökt ansvariga på Unilever. Men samtliga på marknads- och pressavdelningen är på kick off och har enligt växeln stängt av sina mobiltelefoner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.