Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dominerande medier och annonsörer överens

Publicerad: 19 oktober 1998, 06:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Förhandlingarna mellan de dominerande medierna och annonsörsrepresentanter är nu avklarade. Från mediesidan har FLT, Marieberg, TV 3, JCDecaux, More Group och hela radioreklambranschen godkänt det nya systemet.


Parterna är överens om att ha skapat ett nytt och tydligare system för

medieköp. I ett pressmeddelande från Annonsörföreningen informerar Bo Östen

Johansson och Carl Wåréus (marknadsdirektör McDonalds) att man kommit överens

om följande:

- Den gamla förmedlingsprovisionen och alla andra därtill kommande

ersättningar, t ex informationsersättning till mediebyråerna, försvinner.

Förmedlingsprovisionen ersätts av en annonsör/byrårabatt som dras av på

förhandlat pris vid avslutat medieköp vid beordring via mediebyrå.

- Alla rabatter och ersättning, relaterade till medieköp, tillfaller i sin

helhet annonsören och är lika för alla. Annonsören ersätter sin mediebyrå för

dennes arbete på dem emellan överenskommet sätt.

Annonsörföreningen tror att det dominerande sättet för annonsörer att arbeta

med sin mediebyrå blir genom ett kommisionärsförhållande där mediebyrån agerar

i eget namn men för annonsörens räkning.

Henrik Meerburg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.