Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dobedo i samarbete med Chili

Publicerad: 6 Mars 2001, 09:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Communityn Dobedo, som fortfarande är under rekonstruktion, och ungdomstidningen Chili slår ihop sina bolag. På annonsmarknaden ska de båda bolagen uppträda gemensamt medan både tidningen och communityn lever kvar gentemot läsarna och besökarna.


De båda bolagen har precis slagits samman och arbetar nu för att hitta en form

för det nya samarbetet.

- Vi ser givna synergier. Dobedo och Chili har samma grundidé om en gratis

produkt och samma målgrupp, säger Rickard Kylberg, affärsutvecklare och

grundare av Dobedo.

Rickard Kylberg och Chilis vd Christina Nygren känner varandra sedan tidigare,

så samarbetet har varit på tal under en längre tid enligt Rikard Kylberg.

Dobedo har varit i blåsväder en längre tid med ekonomiska svårigheter som

gjorde att företaget var tvungna att avskeda hälften av personalstyrkan under

omskrivna former i oktober förra året.

Idag består företag av 18 personer. Ett samarbete med Chili var välkommet men

exakt vad det innebär för Dobedo vill Rikard Kylberg inte kommentera förrän

samarbetet tagit form.

- Det här är ett bra ryck framåt och uppåt för båda företagen, säger Rikard

Kylberg.

Det nya bolaget ska verka under gemensam styrelse och med gemensam

marknadsföring till annonsörer.

Det danska börsnoterade bolaget Euro909.com som är Chilis ägare, blir

huvudägare i det nya bolaget. Även Investor AB och Arts Alliance, Dobedos

tidigare huvudägare, kommer att medverka i finansieringen av det nya bolaget.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.