Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Do I.T lanserar trycksakstjänst på Internet

Publicerad: 5 Oktober 1999, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Västeråsföretaget Do I.T lanserar webbtjänsten area32.com för företag som arbetar med trycksaker, repro, digitalt tryck och storbildsutskrifter. Sajten fungerar som ett verktyg för försäljning och upphandling av trycksaker via Internet.


Företaget Do I.T är en blandning mellan trycksaksförmedlare och reklambyrå men

ser area32 som en framtida försörjningsmöjlighet.

- Vi vill att det här ska bli en plats där leverantörer och beställare möts för

att göra affärer. Det ska gå att hantera allt från offertförfrågan till

orderbekräftelse, säger Johan Bromé, VD för Do I.T.

Tjänsten fungerar så att ett företag som köper tjänster inom tryck, repro,

storbildsutskrifter och mässmaterial, lägger upp en förfrågan. Kraven

specificeras i ett beställningsformulär och förfrågan skickas bara till de

leverantörer som stämmer in på specifikationen. Till exempel kan beställaren

välja att bara kontakta de leverantörer som är miljömärkta med Svanen.

Leverantörerna skickar tillbaka en offert till area32, och beställaren kan

sedan gå igenom offerterna på en privat, lösenordsskyddad sida. Leverantörerna

kan på så sätt konkurrera med varandra, oavsett var i landet de ligger. För

beställaren är det tills vidare gratis att ligga på sajten. Leverantörerna får

första månaden gratis, men kommer sedan att få betala en månadsavgift på 1.500

kronor.

- Vi räknar inte med att göra någon större vinst i år, säger Johan Bromé.

Sajten ska marknadsföras genom 45.000 direktutskick till alla reklambyråer,

grafiska företag, tryckerier, reproföretag, bokförlag, annonsbyråer och

potentiella köpare av trycksaker.

Resten av marknadsföringen består hittills av PR.

Framtidsplanerna är en Europaexpansion, där varje land ska få en egen sajt med

lokala leverantörer.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.