Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DNs pr-avslöjande - "en rötmånadsartikel"

Publicerad: 19 Juli 2002, 04:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Dagens Nyheter toppade tisdagstidningen med nyheten att pr-byrån Prime PR kartlägger vänsterorganisationer. Henry Rawet, ordförande för pr-branschens organisation Precis avfärdar nyheten som "rötmånadsartikel". "Sommartorka", säger Carl-Fredrik Sammeli, vd på Prime.


I DN-artikeln berättas om en "intern" rapport på Prime där pr-byrån, med hjälp av byrån United Minds, kartlägger intresseorganisationer inom vänstern som Afa, Attac, Ya Basta och Syndikalistiska ungdomsförbundet. Kartläggningen är inget som upprör Henry Rawet, styrelseordförande i Precis, pr-branschens organisation.

- Alla informationschefer på företag har ett behov av att hålla koll på intresseorganisationer, så det är inget konstigt att Prime gör en kartläggning. Det känns som en rötmånadsartikel, säger han.

Han anser inte att Prime begått något fel eller agerat oetiskt i sin kartläggning.

- Det är vad pr-byråer ska syssla med. Och omvärldsbevakningen behöver inte vara negativ för intresseorganisationerna. Företag som har bra information, kan ju anpassa sig efter intresseorganisationerna.

Henry Rawet tror inte att Primes kartläggning ger pr-branschen ett dåligt rykte, i alla fall inte om det är "begripligt" varför den görs.

- Däremot kan skriverierna ge negativa effekter, säger Henry Rawet.

Carl Fredrik Sammeli, vd för Prime PR, anser att det är ett "tjänstefel" att inte bevaka intresseorganisationer.

- Framväxten av intresseorganisationer är det intressantaste som har hänt på senare tid. Det är därför vi gjorde kartläggningen.

Han vänder sig mot DNs nyhetsbehandling.

- DN försöker med sin rubriksättning få det att framstå som om vi har kartlagt individer, men vi har bara gått igenom organisationernas hemsidor. Och DN skriver att rapporten var intern. Men vi har skickat ut den till vårt nätverk, och skickat ut 30-40 tryckta exemplar till informationschefer. Dessutom har vi bjudit in till ett öppet seminarium där vi ska presentera rapporten.

Carl Fredrik Sammeli har sin egen teori om varför DN toppade tidningen med artikeln om Primes kartläggning.

- Att skruva materialet fyra gånger och sedan ha den som första nyhet, visar betydelsen av sommartorkan i nyhetsmedierna.

Aftonbladet hängde på DNs artikel och publicerade en egen artikel i onsdags.

- Vi fick också förfrågningar från Aktuellt, morgonsofforna och Ekot. Men när de hade läst rapporten, ställde de in, säger Carl Fredrik Sammeli.

Efter skiverierna har Prime lagt ut rapporten, "Med PR som vapen", på hemsidan.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.