Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DNs kampanj utmanar Metro i tunnelbanan

Publicerad: 18 Maj 2001, 04:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Dagens Nyheter har bokat allt utrymme vid tunnelbanan innanför tullarna i Stockholm i början av juni. Kampanjen ska dels få upp upplagan, men också slå mot Metro på hemmaplan.


- Vi måste prioritera och i Stockholm har vi flest läsare och vår värsta

konkurrent Metro, som har tagit för sig otroligt mycket i tunnelbanans rum,

förklarar DNs marknadschef Kia Orback valet av plats.

Dagens Nyheter har bokat utrymmet på tunnelbane-plattformarna innanför

tullarna. Dessutom ska kampanjen rulla på bussarna i Stockholm. På riksnivå

använder DN den egna tidningen och sajten som plattform för kampanjen.

Kampanjen är i sig den största som DN har kört. Dock lägger DN mindre på

marknadsföring i år än tidigare. Syftet med kampanjen är inte bara att ge Metro

hicka i tunnelbanan utan också att stötta samtidiga dr-kampanjer från

upplageavdelningen som vill förhindra ett upplagetapp.

- Vi vill stötta andra kampanjer vi gör för att få hem upplagan och även säkra

målen för annonsförsäljningen. Det gör vi genom att prata om vad man som läsare

eller besökare får för nytta av DNs olika delar, säger Kia Orback.

Ett annat syfte är att berätta om DNs nya kärnvärden som har mejslats fram

efter ett omfattande internt arbete med varumärket.

- När vi gjorde jobbet jämförde vi oss med andra medier och fann att

egenskaper som 'trovärdig' och 'seriös' också fanns i våra konkurrenters

varumärken, kanske inte så mycket för Metro men för exempelvis SVT. Våra

honnörsord är nu att skapa engagerade människor, reflektioner och reaktioner.

Kia Orback är rätt förtegen om detaljer om kampanjen med hänvisning till

"överraskningseffekten".

- Vi ska inte visa produkten. Men vi pratar tydligt om vad DN ska stå för. Det

blir rakt och inte så konstigt och kopplat till tidningens delar. Det blir

tydliga löften och ingen image-reklam.

Kampanjen startar någon vecka in i juni. Det blir den första som har tagits

fram av DNs nya reklambyrå Lowe Brindfors. I arbetsgruppen ingår bland andra

Charlotte Cederström, projektledare, Patrick Waters, ad, Johan Nilsson creative

director och Peter Bergendahl, planner. Mediebyrå är CIA Sweden med Patrik

Söder som rådgivare.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.