Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN ville stoppa efterlysning av släktingar till avliden

Publicerad: 22 April 2008, 03:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Sju betalda DN-annonser av sex konststudenter under sju dagar är avslutningen på Mejans årslånga projekt om relationen mellan konst och medier. Men kampanjen, som rullar nu, var nära att gå i stöpet när DN såg den.


- Det har varit en spännande vecka med DN. Annonsavdelningen sade först ja, men ville sen inte ta in annonserna för att de var annorlunda och hade ingen avsändare. Det hela löstes genom en annonsmarkering och att konstnären och vår kampanjsajt Bruset.nu blir avsändare, säger Åsa Andersson Broms, projekthandledare på Kungliga Konsthögskolan.

I går syntes Nils Johanssons annons i DN. Hans verk är en efterlysning av släktingar till Erik Lindqvist, som gick bort för tio år sedan.

- Det var nog den annonsen som var svårast för DN att godkänna. Nils har via en bekant kommit över Erik Lindqvists saker i samband med en flytt, men han har inte lyckats får tag på någon efterlevande som kan ta hand om dem, säger Åsa Andersson Broms.

I drygt ett och ett halvt år har en grupp elever på Konsthögskolan i Stockholm arbetat med projektet Den mediala bilden - eller bilden av media. Studenterna har omvärldsbevakat Mediesverige genom studiebesök, föreläsningar och diskussioner med branschföreträdare. Bland annat har Mahir Pr, Temo Synovate, Acne, Wesc, SVT Kobra och Pressfotografernas klubb medverkat i projektet.

- Vi har tittat på hur medier arbetar och hur man som konstnär kan använda sig av medier som plattform. Det är inte något mediekritiskt projekt utan har uppkommit ur ett öppet intresse för medier, Åsa Andersson Broms.

Vad har ni kommit fram till?

- Det är väldigt olika för alla. Det är intressant med konflikten med DN. Som konstnär gör man ofta saker utan att tänka på köpare eller pris och det finns ingen marknad som väntar på samma sätt. Frågan är vad konsten har för roll i det här mediebruset, säger Åsa Andersson Broms och fortsätter:

- Sen har det varit en intressant lek och träning för studenterna att vara både konstnärer och varumärken samtidigt när de arbetat med annonserna. Nästa steg nu är att utvärdera arbetet och sen får vi se vad det blir för fortsättning.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.