Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN vill vara Stockholmarnas tidning

Publicerad: 4 Juni 2002, 13:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Dagens Nyheter använder Stockholms 750-års jubileum för att profilera sig som huvudstadsbornas egen morgontidning. Konkurrensen från Svenska Dagbladets ökande upplaga i Stockholmsområdet är dock inte skälet till insatsen, enligt Hans Bergström, chefredaktör Dagens Nyheter.


- Det är hård konkurrens på Stockholms-marknaden och vi såg 750-årsjubileet som ett lämpligt tillfälle att påminna om att DN är den stora prenumererade morgontidningen i Stockholm, säger Hans Bergström.

Dagens Nyheter kompletterar sitt tidningshuvud med en stämpel med budskapet "Stockholmarnas egen tidning" under de två veckor jubiléet pågår. Samtidigt går en annonskampanj i DN där budskapet "Det hände i Stockholm och det fanns i DN" lyfts fram med underrubriken DN.Stockholmarnas tidning.

Dagens Nyheter publicerade också en tabloidbilaga om 750-års jubiléet i helgen som var.

Svenska Dagbladet kommunicerar en fortsatt ökning av sina upplagesiffror i Stockholmsområdet. Är DNs Stockholms-fokus en kontring?

- Vi är 2,5 gånger så stora som närmaste prenumererade morgontidningskollega i Stockholm. Svenska Dagbladet har valt att släppa stora delar av landet och inte finnas där, utan direkt göra tidningen för stockholmarna. Men vi har och vill ha kvar karaktären av att vara hela landets stora morgontidning, säger Hans Bergström.

Stämpeln på tidningens förstasida försvinner efter 750-årsjubiléets avslut enligt Hans Bergström.

- Det är en tidsbegränsad fokusering, säger Hans Bergström.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.