Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN sålde för 60 miljoner på internet

Publicerad: 2 Februari 2001, 06:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

DN.se sålde för 60 miljoner kronor helåret 2000 medan Expressen nådde 15 miljoner konor. Hittills i år har försäljningen gått trögt, men de tunga dagstidningarna tror ändå på god försäljning.


För Dagens Nyheters del lyfte försäljningen rejält på internet under förra året

(år 2000). Försäljningen nästan tredubblades från 23 till 60 miljoner kronor.

- Vi bytte säljbolag under 1999 och det gick nästan ett kvartal innan det nya

bolaget kom igång, säger Thomas Thorhuus, chef för nya medier på Dagens Nyheter.

Han har lagt en budget på 85 miljoner kronor för 2001.

- Vi är fullt bemannade och har flera nya sajter på gång, däribland vår

nöjessatsning På stan som vi fått bra respons på. Nu har också vår egen

säljorganisation med 90 man börjat intressera sig för internet vilket ger

ytterligare dragkraft.

Thomas Thorhuus berättar om en svag start på det nya året.

- Det har inte varit ett jätteryck. Men det känns inte som om efterfrågan

sjunkit, januari var en svag månad också förra året. Vi ser ingen vikande

trend. Det skulle var alla dotcomföretagen, som inte kör lika mycket längre.

Men det kommer säkert nya varianter.

Torbjörn Wittström, vice vd på Expressen, har lagt en oförändrad budget på 15

miljoner kronor för 2001. Han tycker att starten på året har varit trög.

- Det känns rätt trögt, förra årens hausse från Dotcom-företagen finns inte. De

storannonsörer som skulle lägga hyfsat mycket på internet har inte kommit igång

än. Men jag tror det lossnar.

Dagens Media uppskattar att Aftonbladet.se sålde för runt 100 miljoner kronor

under 2000. Mats Eriksson, vd för nya medier på Aftonbladet, får inte lämna ut

några siffror innan bokslutet presenteras, men håller med om att januari går

trögt.

- Konjunkturen är tuff och svajig. Vi känner en avmattning, men har ingen

panik. Det känns som vi ändå har vind i seglen, säger Mats Eriksson.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.